Belgische identiteitskaart

De eID is de elektronische identiteitskaart voor elke Belg boven de 12 jaar.

Opgelet: wegens een hoge druk op de hernieuwing van identiteitskaarten en rijbewijzen lopen de termijnen voor een afspraak voor het aanvragen van een kaart of rijbewijs op tot 2 tot 3 maanden.

De dienst doet zijn best om regelmatig nieuwe mogelijkheden op afspraken in te lassen en raadt je dan ook aan om regelmatig de website te raadplegen als de afspraak te ver lijkt.

Burgers die dringend een kaart of rijbewijs moeten aanvragen door diefstal van hun documenten, kunnen zich ter plaatse begeven en een afspraak vragen aan het onthaal.

Deze kaart heeft een elektronische chip. Hiermee kunt u:

  • uw identiteit bewijzen
  • toegang krijgen tot onlinediensten (MyBXL, Tax-on-web, heel wat overheidsdiensten)
  • documenten elektronisch ondertekenen
  • reizen binnen de Europese Unie

  • Belg zijn
  • Ouder zijn dan 12 jaar
  • Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats)

U moet persoonlijk langskomen om zowel de identiteitskaart aan te vragen als af te halen (omdat de vingerafdrukken genomen en nagekeken moeten worden).

  • Aanvraag van een identiteitskaart: alleen op afspraak (behalve voor aanvragen via de superdringende procedure), aan het loket van het Administratief Centrum Brucity of bij de verbindingsbureaus van Laken, Louiza, Neder-Over-Heembeek en Haren.
  • Afhalen van een identiteitskaart: zonder afspraak aan het loket waar de identiteitskaart werd aangevraagd, bij ontvangst thuis van de pincode verstuurd door de FOD Binnenlandse Zaken.

We sturen u een uitnodiging als u uw identiteitskaart moet vernieuwen.

Externe site Identiteitskaart verloren of gestolen?

Brucity: piekuren aan de loketten zonder afspraak

Piekuren aan de loketten van Brucity (met toegankelijke tabel)

Aanvraag van een identiteitskaart:

  • Oude identiteitskaart of bewijs van verlies/diefstal indien van toepassing
  • Een recente pasfoto (maximaal 6 maanden oud) die de Externe site ICAO-normen respecteert

Afhalen van een identiteitskaart:

  • Oude identiteitskaart of bewijs van verlies/diefstal indien van toepassing
  • Nieuwe pincode naar uw huisadres gestuurd door de FOD Binnenlandse Zaken

Als de pincode niet binnen 3 weken thuis is, kan een nieuwe bestelling worden geplaatst via de website van Externe site FOD Binnenlandse Zaken

  • Normale procedure: 26 euro
  • Superdringende procedure: 150 euro
  • Vernieuwing na een 2de verlies/diefstal: 52 euro
  • Vernieuwing na een 3de verlies/diefstal: 150 euro

  • Normale procedure: 2 tot 3 weken
  • Superdringende procedure: de volgende dag, bij een aanvraag vóór 15u. Buiten de openingsuren van de stadsdiensten kunt u, als u dat speciaal aanvraagt, uw kaart afhalen bij de FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 11 - 1000 Brussel.

ZIE OOK