Gemeentelijke administratie

Administratief centrum

De gemeentelijke administratie van de Stad Brussel staat ten dienste van de burgers.

De website geeft informatie over de administratieve stappen die daar kunnen of moeten worden gezet, de aktes en documenten die daar afgeleverd worden en de geleverde diensten in talrijke domeinen (zoals bijvoorbeeld jonge kinderen, onderwijs, cultuur, netheid,...).

Zowel de contactgegevens van de centrale en gedecentraliseerde diensten als de openingsuren voor het publiek worden vermeld in een speciale editie van het stadsmagazine de Brusseleir:

Organigram van de Stad Brussel

Zoekmachine administratieve diensten

Een zoekmachine maakt het mogelijk om te zoeken naar diensten van het gemeentebestuur (departementen, diensten, cellen,...). Er kan gezocht worden op naam, werkdomein, afgeleverd document of de plaats (adres, postcode).

Jaarverslagen

De jaarlijkse verslagen over de toestand van het bestuur en de gemeentezaken, voorgelegd aan de gemeenteraad door het College van burgemeester en schepenen:

Kaart Administratief centrum en verbindingsbureaus Stad Brussel

Praktische informatie

Gemeentebestuur van de Stad Brussel
Anspachlaan 6
1000 Brussel
[kaart]

Telefoon 1 : 02 279 22 11
Open : enkel per telefoon.
Telefoon open : van maandag tot vrijdag van 8u tot 16u.
Sluitingsperiode : gesloten op zaterdagen, zondagen en feestdagen
Extra info : Algemeen nummer. De verschillende departementen en diensten kunnen ook direct bereikt worden voor praktische informatie binnen hun domein.

 

Actualiteit

Actualiteit

  • Werken en aanpassing openingsuren Administratief centrum

    Werken en aanpassing openingsuren Administratief centrum

    Door werken worden de openingsuren van de loketten in het Administratief centrum (1ste en 2de verdieping) aangepast van 19 september tot en met 7 oktober 2016. Het gaat om de loketten geboortes, uittreksels, Strafregister en verkeer, bevolking en identiteitsbewijzen.

  • Veranderingen bij het Vreemdelingenbureau

    Veranderingen bij het Vreemdelingenbureau

    Vanaf 1 september 2016 zal het Vreemdelingenbureau van de Stad Brussel enkel nog per mail bereikbaar zijn. Slechts enkele specifieke administratieve stappen zullen nog meteen aan het loket mogelijk zijn.

  • Attesten enkel nog via e-loket

    Attesten enkel nog via e-loket

    Sinds 1 juni 2016 zijn de attesten van gezinssamenstelling, woonst (inschrijving), leven en nationaliteit enkel nog beschikbaar via het e-loket.

  • Inschrijving vreemdelingen enkel nog per e-mail

    Inschrijving vreemdelingen enkel nog per e-mail

    Sinds 1 juni 2016 moeten alle aanvragen bij het Vreemdelingenbureau per e-mail gebeuren. Onderdanen van de Europese Unie kunnen voortaan terecht bij europa@brucity.be, niet-Europeanen bij worldcitizens@brucity.be. De maatregel moet voor een betere dienstverlening en minder wachtrijen zorgen bij het Vreemdelingenbureau.