Buitenlandse akten en vonnissen

Alle burgers zijn wettelijk verplicht om de gemeente waar ze ingeschreven zijn op de hoogte te brengen van alle wijzigingen aan hun identiteit of burgerlijke staat, en om buitenlandse akten van de burgerlijke stand, administratieve beslissingen of vonnissen die in het buitenland zijn uitgevaardigd door te sturen.

Op basis van deze documenten werkt de gemeentelijke administratie het Rijksregister en/of de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS) bij.

Het Rijksregister moet worden bijgewerkt in het geval van:

  • Een wijziging van de burgerlijke staat (alleenstaand, getrouwd, gescheiden, weduwe) in het buitenland
  • Een naamswijziging in het buitenland
  • Een voornaamswijziging in het buitenland
  • Een wijziging van geboortedatum in het buitenland
  • Een wijziging van geboorteplaats in het buitenland
  • Een wijziging van afstamming in het buitenland
  • Een wijziging van geslachtsregistratie in het buitenland
  • Een overlijden in het buitenland

Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats).

Belgen die in het buitenland wonen en die ingeschreven zijn bij een Belgische diplomatieke post kunnen deze stappen ook ondernemen:

  • een naamswijziging in het buitenland
  • een voornaamswijziging in het buitenland
  • een afstammingswijziging in het buitenland
  • een geslachtswijziging in het buitenland

Deze procedure bestaat uit 2 stappen:

1ste stap:

Stuur de volgende 3 gegevens per e-mail door, zodat we het dossier kunnen analyseren:

  1. het rijksregisternummer (of naam, voornaam en geboortedatum, of een kopie van beide zijden van de identiteitskaart of verblijfskaart) van de betrokken persoon
  2. het voorwerp van de wijziging in het buitenland: burgerlijke staat, naamswijziging, voornaamswijziging, wijziging van geboortedatum, geboorteplaats, afstamming, geslachtsregistratie of overlijden
  3. Vereiste documenten

Er zijn verschillende e-mailadressen, afhankelijk van de nationaliteit en het soort verblijfplaats van de betrokken burger:

  • Belgisch staatsburger of houder van een verblijfsvergunning van het type C, D, EU+, F+, K, L of M met permanent verblijf:
  • EU-burger met een tijdelijke verblijfsvergunning van het type bijlage 19 of 8ter, EU- of F-kaart: europa@brucity.be
  • Niet-EU-burger met een tijdelijke verblijfsvergunning van het type inschrijvingsbewijs, bijlage 15, 49 of 26, A-, B-, F-, H-, I-, J- of M-kaart: hue-neu@brucity.be

2de stap:

Na analyse en afhankelijk van het type dossier: leg de originele documenten op afspraak voor in het Administratief Centrum Brucity.

Mensen die in het buitenland wonen, kunnen de vereiste documenten aangetekend opsturen. Deze worden aan het einde van de procedure teruggestuurd.

Meer info? Telefonisch op het nummer 02 279 22 11.

  1. Buitenlandse akte, administratieve of gerechtelijke beslissing
  2. Vertaling van de documenten in het Frans of Nederlands door een beëdigd vertaler
  3. Legalisatie of apostille indien vereist (Externe site diplomatie.belgium.be)
  4. Voor niet-Belgen, een scan/fotokopie van het paspoort of de nationale identiteitskaart waarop de wijzigingen staan

Na analyse en afhankelijk van het type aanvraag kunnen er ook andere documenten worden gevraagd.

Gratis

Voor sommige bijwerkingen van het Rijksregister moet u mogelijk een nieuwe identiteitskaart of verblijfskaart bestellen: 25 euro

ZIE OOK