Nieuw Administratief centrum

Wat is het?

Het huidig, verouderd Administratief centrum voldoet niet meer aan de behoeften van het publiek. Om zijn burgers beter te dienen, gaf de gemeenteraad van de Stad Brussel op 26 april 2016 groen licht aan de toekenning van de openbare aanbesteding voor de bouw van een nieuw Administratief centrum op het terrein van de huidige parking 58. Dit moderne glazen gebouw zal ongeveer 1.700 medewerkers van de Stad Brussel verwelkomen.

Nieuw Administratief centrum

Parking 58 wordt vervangen door een ondergrondse parking met 450 plaatsen. De zachte mobiliteit wordt niet vergeten met meer dan 250 fietsparkings (voor het personeel en het publiek).

Ecologie is één van de belangrijkste bezorgdheden van de Stad. De energieprestaties (PDF, 188.99 KB) van het gebouw zijn van het type passief. Het gebouw zal onder meer uitgerust worden met zonnepanelen, een warmtekrachtkoppeling, ledverlichting, opvang van regenwater voor de sanitaire voorzieningen,...

Volgende video toont het nieuw Administratief centrum (de video bevat geen dialoog of tekst, enkel een achtergrondmuziek):

Met welk doel?

De bouw van het nieuw Administratief centrum maakt deel uit van het project BXL20/21, dat een reeks initiatieven omvat voor het verbeteren van

  • de ontvangst en de behandeling van aanvragen van burgers
  • de efficiëntie van de werkmethoden
  • het welzijn van het personeel

De verhuis van al het personeel naar een centrale en moderne plaats zal een grotere efficiëntie van de publieke dienst mogelijk maken, maar ook een vereenvoudigde communicatie.

Deze belangrijke investering zal ook uw wijk verbeteren door een verbinding te maken tussen de voetgangerszone, het Sint-Katelijneplein en het De Brouckèreplein.

Korte Hallenstraat: passage door het gebouw

De Korte Hallenstraat was niet langer open voor het publiek. Als onderdeel van de bouw van Brucity wil de Stad Brussel deze straat opnieuw toegankelijk maken met een passage doorheen het gebouw.

Voetgangers zullen via de inkomhal het gebouw kunnen doorkruisen van maandag tot en met zaterdag van 7u30 tot 23u en op zondag van 9u tot 22u. Bij evenementen kunnen deze openingsuren uiteraard aangepast worden.

Daarnaast wil de Stad Brussel ook animatie voorzien op de gevels van de gelijkvloerse verdieping buiten de openingstijden van het Administratief centrum (verlichting, tentoonstelling, informatie,...).

Planning van de werf

Deze voorlopige planning kan onderhevig zijn aan wijzigingen:

  • Eind september 2018: afbraak van het bestaande gebouw
  • Eind 2018 tot begin 2019: fundering leggen
  • Begin 2019 tot eind 2021: bouw van het nieuwe gebouw
  • Eind 2021: verhuis

Mobiliteit tijdens de werf

  • Bussen: tijdens de werken rijden er geen bussen meer in de Hallenstraat.
  • Bus 29 en 66: de eindhalte verplaatst naar de Augustijnenstraat en de opstapplaats in de Schildknaapstraat.
  • Bus 71: de eindhalte verplaatst naar de lus onder de Philipstoren tijdens de werf, de opstapplaats in de Schildknaapstraat.
  • Automobilisten: het is niet aangeraden om de Hallenstraat te nemen, ook al blijft deze toegankelijk. De Zwarte Lievevrouwstraat blijft open, maar met beperkte breedte.
  • Leveringen voor handelaars: de werken zullen geen impact hebben, behalve voor zeer korte duur.
  • Verwijderen van puin: gemiddeld 2 vrachtwagens per uur ontruimen het puin via de Dansaertstraat, van maandag tot vrijdag tussen 7u en 19u.
  • Handelaars en bewoners worden vooraf door de werfverantwoordelijke op de hoogte gebracht van werkzaamheden die invloed op de mobiliteit hebben.

Werf: praktische info

  • Werkuren: van maandag tot vrijdag van 7u tot 19u. Bij geluidsoverlast buiten deze uren, aarzel niet om contact op te nemen.
  • Oppervlakte gebouw: 34.700 m².

Fase 1: asbestverwijdering, afbraak, grondwerken

  • Aanbestedende overheid: Stad Brussel - Departement Stedenbouw - Sectie Bouwkunst (Anspachlaan 6 - 1000 Brussel). Tel. 02 279 31 60
  • Aanbesteder: CENTRE 58 by AG Real Estate (Kunstlaan 58 - 1000 Brussel). Tel. 02 609 68 00
  • Architecten: Buro II & Archi+I - Bruno Albert & Associés (J. Jordaensstraat 18a - 1000 Brussel). Tel. 02 641 88 00
  • Ingenieur Stabiliteit: VK Engineers (Clemenceaulaan 87 - 1070 Brussel). Tel. 02 414 07 77
  • Veiligheidscoördinator: SECO (Aarlenstraat 53 - 1040 Brussel). Tel. 02 238 22 11
  • Aannemer afbraakwerken: Valens SA (Brugmannlaan 27 - 1060 Brussel). Tel. 02 543 46 00
  • Algemene aannemer: Valens SA, Brugmannlaan 27 - 1060 Brussel. Tel. 02 543 46 00

Contact

Werfverantwoordelijke:

  • Valens SA
    Brugmannlaan 27
    1060 Brussel
    Tel. 02 543 46 00

Stad Brussel:

Een klacht of vraag over een lopende werf op het grondgebied van de Stad Brussel?

Volgende video toont het nieuw Administratief centrum (de video bevat geen dialoog of tekst, enkel een achtergrondmuziek):

Evolutie

Ontwikkeling