Maatregelen tegen coronavirus

De Stad Brussel heeft verschillende beslissingen genomen om de maatregelen van de federale regering in de strijd tegen het coronavirus (Covid-19) te respecteren. Meer info: maatregelen Stad Brussel tegen coronavirus.

 

Maatregelen coronavirus loketten Bevolking en Burgerlijke Stand

Het departement Demografie (Bevolking en Burgerlijke Stand) van de Stad Brussel heeft verschillende beslissingen genomen om de maatregelen van de federale regering in de strijd tegen het coronavirus (Covid-19) te respecteren.

De loketten zijn open van maandag tot en met donderdag (sluiting om 15u). Het onthaal blijft maximaal doorgaan op afspraak.

Alle burgers worden gevraagd om:

  • alleen te komen (behalve als de aanwezigheid van een andere persoon noodzakelijk is)
  • een mondmasker te dragen bij hun bezoek
  • hun handen te desinfecteren bij de ingang van het gebouw

De burgers moeten de veiligheidsafstanden respecteren dankzij een markering op de grond die de plaats aangeeft waar ze zich moeten plaatsen.

  • Online diensten: het e-loket en Mijn dossier blijven beschikbaar om heel wat certificaten en documenten aan te vragen.
  • Informatie: voor eenvoudige vragen neemt u contact op via het nummer 02 279 22 11 of via e-mail (alle adressen zijn te vinden op onze website).

  • De verbindingsbureaus Haren en Noord-Oost zijn gesloten
  • De verbindingsbureaus van Louiza, Laken en Neder-Over-Heembeek zijn open van maadag tot en met donderdag (sluiting om 15u):
    • op afspraak voor alle aanvragen van een document (voor de verbindingsbureaus kan weer een online afspraak gemaakt worden voor aanvragen van identiteitskaarten, paspoorten en rijbewijzen)
    • zonder afspraak voor het afhalen van identiteitsbewijzen (identiteitskaart, paspoort en rijbewijs)

Er worden geen burgers meer ontvangen zonder afspraak. Alleen het afhalen van identiteits- en verblijfskaarten, paspoorten en rijbewijzen vindt plaats zonder afspraak, nu alleen nog van maandag tot en met donderdag (sluiting om 15u).

Paspoortaanvragen worden tijdelijk opgeschort. Als u een noodgeval heeft, kan u een e-mail sturen:

Meer info:

  • 02 279 35 40 (identiteitsbewijzen)
  • 02 279 35 80 (rijbewijzen)

De loketten zijn open van maandag tot en met donderdag (geen permanentie op donderdagavond).

Aanvragen voor attesten (nationaliteit, gezinssamenstelling, woonplaats, woonplaats met adresgeschiedenis,...) kunnen worden ingediend:

Meer info:

De loketten zijn open van maandag tot en met donderdag (geen permanentie op donderdagavond).

Adreswijzigingen kunnen worden gedaan:

Mensen die geen internet hebben of hulp nodig hebben, kunnen een adreswijziging ook aanvragen per post: Demografie - Dienst Bevolking, Anspachlaan 6 - 1000 Brussel.

Meer info:

Er worden geen burgers meer ontvangen zonder afspraak.

Europese en niet-Europese burgers worden uitgenodigd om hun inschrijving bij de Stad Brussel enkel langs elektronische weg aan te vragen.

Europese burgers en gelijkgestelden (onderdanen van Zwitserland, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en familieleden van niet-Belgische Europese burgers):

  • europa@brucity.be (bijvoegen, kopie van nationale identiteitskaart of paspoort en elk document dat het verblijf rechtvaardigt)

Niet-Europese burgers:

Elke aanvraag tot verlenging van een verblijfsvergunning kan ook via dit adres (met alle relevante documenten).

De bestelling van de verblijfsvergunning gebeurt enkel op afspraak, na bestudering van het dossier en mits volledig ingevuld.

Verzoeken om informatie kunnen blijven worden verzonden naar het adres:

Verblijfsvergunningen

De aanvraag van de verblijfsvergunning gebeurt uitsluitend op afspraak, na bestudering van het dossier en mits volledig ingevuld.

Elke aanvraag tot verlenging van een verblijfsvergunning kan worden ingediend via het adres HUE-NEU@brucity.be (met bijvoeging van alle relevante documenten).

De FOD Buitenlandse Zaken raadt echter af om naar het buitenland te reizen, de afgifte of verlenging van een verblijfsvergunning kan daarom worden uitgesteld. In dat geval wordt een voorlopig document (bijlage 15/49) afgegeven.

Het afhalen van verblijfskaarten is mogelijk zonder afspraak, van maandag tot en met donderdag (sluiting om 15u).

Tenlasteneming

De legalisatie van tenlastenemingen (bijlagen 3bis) wordt opgeschort (vanuit het buitenland is een aanvraag voor een visum type C niet meer mogelijk). Het verdient de voorkeur dat de garant zich weer bij de gemeente aanbiedt als de situatie genormaliseerd is.

Burgerlijke huwelijken vinden enkel plaats in aanwezigheid van de echtgenoten, hun getuigen en de ambtenaar van de Burgerlijke Stand (niemand anders wordt toegelaten).

De loketten van de dienst Huwelijken en wettelijk samenwonen zijn enkel toegankelijk op afspraak. Het kan ook zijn dat uw dossier op afstand kan worden opgevolgd.

Maak online een afspraak of neem contact op met de dienst.

De dienst Huwelijken blijft telefonisch bereikbaar tussen 8u30-12u en 13u-15u30 voor vragen, annulering of uitstel van het huwelijk.

Meer info:

De loketten zijn open van maandag tot en met donderdag (geen permanentie op donderdagavond), enkel op afspraak.

De dienst Uittreksels-Verkeer is op afspraak toegankelijk voor dringende operaties:

  • Deeltijds werklozen: vereenvoudiging van de procedure door de RVA, u hoeft tot nader order niet meer naar de administratie van de gemeente te komen
  • Aanvraag pensioen
  • Bepaalde operaties in de voetgangerszone

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de dienst op 02 279 62 20, of 02 279 32 70 voor de voetgangerszone.

Om zoveel mogelijk rechtstreekse contacten te vermijden, kan u op elk moment de volgende documenten online aanvragen:

Om zoveel mogelijk rechtstreekse contacten te vermijden, kan u op elk moment de parkeerkaarten online aanvragen (elektronisch document - tegen betaling):

Er zijn maandelijkse professionele parkeerkaarten beschikbaar. De tarieven voor maandelijkse professionele kaarten worden aangepast aan de jaarprijs van de kaarten.

De loketten van de dienst Wijziging burgerlijke stand zijn open van maandag tot en met donderdag, alleen op afspraak. Bel de dienst of stuur een e-mail voordat u een afspraak maakt. Als de situatie het niet toelaat, kunt u zo voorkomen dat u onnodig ter plaatse komt.

De dienst is bereikbaar:

De loketten van de dienst Wijziging burgerlijke stand (actualisering van het rijksregister na een buitenlandse beslissing, Belgische uitspraken, Buitenlandse overschrijvingen) zijn open van maandag tot en met donderdag, alleen op afspraak. Bel de dienst of stuur een e-mail voordat u een afspraak maakt. Als de situatie het niet toelaat, kunt u zo voorkomen dat u onnodig ter plaatse komt.

De dienst is bereikbaar:

De loketten van de dienst Belgische nationaliteit zijn weer toegankelijk, op afspraak van maandag tot donderdag voor het inleveren van een volledig dossier na controle en bevestiging via mail. Alle informatie of controle van een dossier gebeurt via mail:

Een afspraak maken (aangifte van geboorte en erkenningen) kan enkel telefonisch (telefonische onthaal: van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 12u30 en van 14u30 tot 16u) of per e-mail op het volgende adres: naissances-geboorten@brucity.be.

Het is niet meer mogelijk om online een afspraak te maken. De dienst ontvangt de burgers alleen op afspraak.

Bij twijfel of voor meer info, gelieve contact op te nemen met de dienst Geboorten zonder uzelf te verplaatsen.

De dienst Overlijdens is gesloten, maar beschikbaar via e-mail en telefoon (02 279 34 20). Gelieve geen documenten bij een andere dienst te bezorgen, ze worden niet doorgestuurd. Het is absoluut noodzakelijk om de documenten te scannen en naar het adres overlijdens@brucity.be te sturen, waar ze binnen de gebruikelijke termijn worden verwerkt.

De begrafenisplechtigheden vinden alleen plaats in aanwezigheid van maximaal 30 personen, met behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon en zonder mogelijkheid van blootstelling van het lichaam.

Gemaakt 20/03/2020 (bewerkt op 26/05/2020)

ZIE OOK