Smart City

Een stad kan zich 'smart city' noemen als ze zich ontwikkelt naar de behoeften van de burgers, bedrijven, instellingen en door haar middelen op een betere manier te beheren, gebaseerd op een doordacht gebruik van de informatie- en communicatietechnologie.

De groep van de ITU (International Telecommunication Union) gespecialiseerd in slimme en duurzame steden maakte in 2014 een definitie op van Smart City:

Een slimme en duurzame stad is een stad die innovatieve informatie- en communicatietechnologie en andere middelen inzet voor een verbetering van de kwaliteit van het leven, de efficiëntie van het stedelijk beheer en stedelijke diensten en het concurrentievermogen, en dat met inachtneming van de behoeften van de huidige en toekomstige generaties op economisch, sociaal en milieugebied.

De smart city voedt zich daarom met informatie voor een beter beheer (Do better with less) dat leidt tot een beter leven met de juist bemeten middelen.

Een slimme stad richt zich op verschillende doelgroepen:

  • de inwoners of burgers
  • de gebruikers van de stad
  • het gemeentebestuur, de belanghebbende in het project
  • de bedrijven (als gebruikers van de stad of als partners), waaronder de ICT-bedrijven

De projecten van de 'slimme steden' hebben in het algemeen betrekking op gebieden zoals mobiliteit, energie, bestuur en e-government, informatie, kwaliteit van leven, veiligheid, connectiviteit.

De Stad Brussel wil binnen deze domeinen een leidende rol spelen in het Gewest en de metropool Brussel.