Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg kruispunt Emile Delvastraat en Steylsstraat

Het drukke kruispunt ten noordwesten van het Emile Bockstaelplein is een belangrijke as voor voetgangers, fietsers, openbaar veroer en gemotoriseerd verkeer. Het is echter een erg grijs en mineraal kruispunt, met veel verloren ruimte. Auto's kunnen er dwarsparkeren (diagonaal), wat bij het in- en uitrijden tot gevaarlijke situaties kan leiden (beperkte zichtbaarheid).

De breedte van de Emile Delvastraat moedigt auto's aan om te snel te rijden. Het kruispunt staat aangemerkt als 'Zaca' (Zones à concentration d'accidents), dat zijn de meest gevaarlijke kruispunten in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Kruispunt Emile Delvastraat en Steylsstraat

De Stad Brussel heeft een masterplan vergroening opgesteld voor Oud Laken. Op basis van een studie van de ondergrond werden verschillende plekken geïdentificeerd met een groot potentieel voor vergroening (zoals veel vrije ruimte in de ondergrond voor wortels van bomen) en een nood aan ontharding. Het kruispunt Steyls - Delva maakt deel uit van de plekken die we in het kader van dit masterplan onder handen nemen.

Door het kruispunt te ontharden en veel natuur en bomen toe te voegen, zorgen we voor verkoeling op hete dagen (strijd tegen hitte-eilandeffect) en kunnen we het regenwater ter plekke opvangen (minder risico op overstromingen).

We voegen banken en speelelementen toe om er niet alleen een plek van te maken waar mensen passeren, maar ook een plek waar ontmoeting mogelijk is. We plaatsen 10 fietsnietjes en vernieuwen de verlichting.

De dwarsparkeerplaatsen verdwijnen (16 in totaal) en het wegdek wordt versmald. Dat zal de verkeersveiligheid van het kruispunt aanzienlijk verhogen.

Aan de rijweg, rijrichting en het aanbod voor openbaar vervoer wordt niets gewijzigd. De haltes van het openbaar vervoer worden aangepast aan de noden van mensen met beperkte mobiliteit en beter geïntegreerd.

De parkeergarages op het kruispunt blijven bereikbaar voor de gebruikers. En we voorzien ook ruimte voor een caféterras.

Beplantingen en ontharding

Het kruispunt is momenteel quasi volledig mineraal. Dankzij de ontharding van een derde van de openbare ruimte kan het regenwater op natuurlijke wijze in de bodem infiltreren en wordt het rioolnet ontlast. Door 21 bomen te planten en groenzones met planten voor ieder seizoen aan te leggen verhogen we de biodiversiteit in de stad en strijden we tegen hitte-eilanden.

Plannen

U kan de plannen bekijken via onderstaande presentatie:

Presentatie - heraanleg kruispunt Emile Delva- en Steylsstraat (7.14 MB)

Timing, procedure en werken

De vergunningsaanvraag voor de heraanleg wordt ingediend bij het Gewest in april 2023.

In het kader van de procedure volgt een openbaar onderzoek en een Overlegcommissie.

Afhankelijk van de procedure zouden de werken in de tweede helft van 2024 starten.

Heraanleg kruispunt Emile Delvastraat en Steylsstraat

Evolutie

Validation