Wettigen van een handtekening

De wettiging (of legalisatie) van een handtekening heeft als doel te garanderen dat de handtekening op een document werkelijk de handtekening is van de ondertekenaar.

Het is mogelijk om een handtekening op 2 verschillende manieren te legaliseren: digitaal of op papier.

Om onaangename verrassingen te voorkomen, moet u, als het document in het buitenland wordt gebruikt, nagaan of het digitale formaat wordt erkend door de ambassade of het consulaat van het land waar het document naartoe wordt gestuurd.

  • Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats)
  • Het voorleggen van het te wettigen document, opgesteld in het Frans of het Nederlands

Digitaal:

In dit geval wordt het document elektronisch ondertekend met behulp van de identiteitskaart (eID) + pincode + kaartlezer.

Dat kan:

Online, door de onderstaande stappen te volgen:

  1. Vul de vereiste informatie in
  2. Download het te legaliseren document (slechts 1 document in pdf-formaat)
  3. Na validatie van het document door de administratie, wordt er een e-mail verstuurd met de uitnodiging om het document elektronisch te ondertekenen
  4. Het document is dan 90 dagen digitaal beschikbaar in het tabblad 'Mijn documenten' van uw persoonlijke account in MyBXL
    Let op: als het document in het buitenland wordt gebruikt, wordt het automatisch naar de dienst Legalisatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken gestuurd voor het vervolg van de procedure via het eLegalisation-platform.

Zonder afspraak, aan het loket van het Administratief Centrum Brucity of bij de verbindingsbureaus van Laken, Louiza, Neder-Over-Heembeek en Haren.

Op papier:

In dit geval wordt het document handmatig ondertekend: zonder afspraak, aan het loket van het Administratief Centrum Brucity of bij de verbindingsbureaus van Laken, Louiza, Neder-Over-Heembeek en Haren.

Brucity: piekuren aan de loketten zonder afspraak

Piekuren aan de loketten van Brucity (met toegankelijke tabel)

  • Identiteitskaart of verblijfstitel
  • Het te wettigen document, opgesteld in het Frans of het Nederlands.
  • Indien volmacht: volmacht + kopie van de identiteitskaart of de verblijfstitel van de aanvrager en het ondertekende document waarvan de originele handtekening moet worden gewettigd.

Gratis

Opmerking: als het document in het buitenland moet worden gebruikt, wordt het naar de dienst Legalisatie van de FOD Buitenlandse Zaken gestuurd. Aan deze dienst zijn kosten verbonden (20 euro per document).

  • Digitaal formaat: 3 tot 5 werkdagen
  • Papieren formaat: onmiddellijk

Opmerking: als het document in het buitenland moet worden gebruikt, wordt het naar de dienst Legalisatie van de FOD Buitenlandse Zaken gestuurd. In dat geval is de levertijd 3 tot 5 werkdagen.

ZIE OOK