Maatregelen coronavirus

De Stad Brussel heeft verschillende beslissingen genomen om de maatregelen van de federale regering in de strijd tegen het coronavirus (Covid-19) te respecteren. Meer info: maatregelen Stad Brussel tegen coronavirus. Belangrijk! Toegang Administratief centrum & verbindingsbureaus: alle burgers worden gevraagd om alleen te komen, maximaal 15 minuten voor het tijdstip van de afspraak, een mondmasker te dragen (verplicht), en de handen te desinfecteren.

 

Openbaar onderzoek en Overlegcommissie

De speciale regels van openbaarmaking (openbaar onderzoek en/of overlegcommissie) worden om diverse redenen georganiseerd, voorafgaand aan de aflevering van een stedenbouwkundige-, milieu- of verkavelingvergunning (-attest), indien de wet dit vereist, en sowieso vóór de aanneming van een stedenbouwkundig plan of reglement.

Maatregelen coronavirus:

Verlenging termijnen

In toepassing van het volmachtbesluit nr. 2020/038 (PDF, 312.53 KB) aangenomen door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 10 juni 2020, zijn sommige termijnen van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening en van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen tevens verlengd, afhankelijk van de datum van indiening van de aanvraag, van het type aanvraag of van de fase van de procedure.

Openbare onderzoeken

Openbare onderzoeken werden opgeschort van 16 maart tot 16 juni 2020, als gevolg van de lockdown.

De heropstart gaat gepaard met tal van maatregelen en een specifieke organisatie. Deze moeten ervoor zorgen dat de regels van sociale afstand alsook de nodige hygiënemaatregelen die de verspreiding van Covid-19 helpen tegengaan, kunnen worden nageleefd.

Zo gebeuren de raadpleging van het administratieve dossier, de mededeling van technische toelichtingen of de indiening van een mondelinge klacht vanaf nu uitsluitend op afspraak (02 279 29 29).

Gezien de achterstand opgelopen tijdens de lockdown en rekening houdend met de nu geldende sanitaire maatregelen, gebeurt de heropstart van de speciale regels van openbaarmaking (SRO = openbaar onderzoek en/of overlegcommissie) na het reglementaire zomerreces, op basis van een chronologische behandeling van de dossiers, met als spildatum de ontvangstdatum van de laatste stukken toegevoegd aan het dossier.

De dossiers die niet volledig verklaard konden worden en waarvan de SRO niet georganiseerd konden worden door de lockdown krijgen bijgevolg voorrang. Eens deze achterstand ingehaald, zullen de dossiers die na de lockdown volledig verklaard moeten worden, behandeld worden, op identieke chronologische basis.

Deze laatste dossiers zullen bijgevolg, op basis van de huidige schatting, niet voor ongeveer half november onderworpen kunnen worden aan openbaar onderzoek, volgens een nog nader te bepalen planning en voor zover de evolutie van de sanitaire toestand het toelaat. Bovendien zullen ze niet gelijktijdig voor advies voorgelegd kunnen worden aan de overlegcommissie.

De data et de agenda's van de zittingen van de overlegcommissie zullen bijgevolg pas vastgelegd kunnen worden na afloop van de openbare onderzoeken, in functie van de ontvangen reacties. Deze bepalen immers hoeveel dossiers per zitting kunnen behandeld worden alsook waar de zittingen kunnen plaatsvinden. Onze lokalen laten immers slechts een beperkt aantal deelnemers toe waardoor bepaalde zittingen desgevallend op een andere locatie georganiseerd moeten worden.

Raadpleeg de lopende openbare onderzoeken op:

Overlegcommissie

De vergaderingen van de overlegcommissie werden afgelast of opgeschort van 16 maart tot 16 juni 2020, als gevolg van de lockdown.

De heropstart gaat gepaard met tal van maatregelen en een specifieke organisatie. Deze moeten ervoor zorgen dat de regels van sociale afstand alsook de nodige hygiënemaatregelen die de verspreiding van Covid-19 helpen tegengaan, kunnen worden nageleefd.

Gezien de achterstand opgelopen tijdens de lockdown en rekening houdend met de nu geldende sanitaire maatregelen, gebeurt de heropstart van de speciale regels van openbaarmaking (SRO = openbaar onderzoek en/of overlegcommissie) na het reglementaire zomerreces, op basis van een chronologische behandeling van de dossiers, met als spildatum de ontvangstdatum van de laatste stukken toegevoegd aan het dossier.

De dossiers die niet volledig verklaard konden worden en waarvan de SRO niet georganiseerd konden worden door de lockdown krijgen bijgevolg voorrang. Eens deze achterstand ingehaald, zullen de dossiers die na de lockdown volledig verklaard moeten worden, behandeld worden, op identieke chronologische basis.

Deze laatste dossiers zullen bijgevolg, op basis van de huidige schatting, niet voor ongeveer half november onderworpen kunnen worden aan openbaar onderzoek, volgens een nog nader te bepalen planning en voor zover de evolutie van de sanitaire toestand het toelaat. Bovendien zullen ze niet gelijktijdig voor advies voorgelegd kunnen worden aan de overlegcommissie.

De data et de agenda's van de zittingen van de overlegcommissie zullen bijgevolg pas vastgelegd kunnen worden na afloop van de openbare onderzoeken, in functie van de ontvangen reacties. Deze bepalen immers hoeveel dossiers per zitting kunnen behandeld worden alsook waar de zittingen kunnen plaatsvinden. Onze lokalen laten immers slechts een beperkt aantal deelnemers toe waardoor bepaalde zittingen desgevallend op een andere locatie georganiseerd moeten worden.

Raadpleeg de nieuwe data van de zittingen van de Overlegcommissie, de dagorde en de adviezen uitgebracht door de Commissie op:

Tijdens de zittingen gelden vanaf nu volgende regels:

  • Enkel de personen die tijdens het openbaar onderzoek uitdrukkelijk hebben verzocht om gehoord te worden, worden toegelaten tot de overlegcommissie
  • In het geval van een petitie, wijkcomité of andere vereniging wordt het aantal personen dat wordt toegelaten tot de overlegcommissie beperkt tot twee per petitie, per wijkcomité of per vereniging
  • Enkel de personen in het bezit van een uitnodiging worden toegelaten tot de overlegcommissie
  • Het aantal personen dat de aanvrager begeleidt of vertegenwoordigt, wordt strikt beperkt tot twee, de architect meegerekend

Opgelet: op 1 september 2019 trad een grondige hervorming in voege van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO) en van de Ordonnantie betreffende de milieuvergunningen (OMV). Deze hervorming bracht ingrijpende wijzigingen aan in de procedures inzake indiening, behandeling, aflevering en beroep van stedenbouwkundige en milieuvergunningen (-attesten): hervorming stedenbouwkundige wetgeving

De regels en procedures inzake indiening, behandeling, aflevering en beroep van stedenbouwkundige vergunningen en milieuvergunningen (attesten) kunnen worden geraadpleegd op de websites van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:

Schriftelijk:

  • T.a.v. het College van Burgemeester en Schepenen
    Secretariaat van de overlegcommissie
    Departement Stedenbouw
    Anspachlaan 6
    1000 Brussel

Mondeling, tijdens de duur van het openbaar onderzoek, bij de daartoe aangestelde ambtenaar:

  • Administratief centrum
    Anspachlaan 6
    1000 Brussel
    10de verdieping – bureau 10-00
    Van maandag tot vrijdag: tussen 9u en 12u
    Op woensdag: van 16u tot 20u (enkel op afspraak via 02 279 29 29)

Technische uitleg over het dossier kan bekomen worden op dezelfde tijdstippen, uitsluitend op afspraak: 02 279 29 29.

Per e-mail:

Via het online formulier:

AGENDA