attention!

Verstoorde dienstverlening op donderdag 5 oktober

Door syndicale acties is de dienstverlening aan de verschillende loketten van het Administratief Centrum Brucity en de verbindingsbureaus verstoord op donderdag 5 oktober 2023. U kan uw documenten steeds online en op het burgerportaal Externe site MyBXL aanvragen, of een afspraak maken. Ook de MIVB verwacht hinder op haar net: Externe site nationale betoging.

 

Identiteitskaart

De eID is de elektronische identiteitskaart voor elke Belg boven de 12 jaar.

Deze kaart heeft een elektronische chip. Hiermee kunt u:

  • uw identiteit bewijzen
  • toegang krijgen tot onlinediensten (MyBXL, Tax-on-web, heel wat overheidsdiensten)
  • documenten elektronisch ondertekenen
  • reizen binnen de Europese Unie

Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats).

U moet persoonlijk langskomen om zowel de identiteitskaart aan te vragen als af te halen (omdat de vingerafdrukken genomen en nagekeken moeten worden).

  • Aanvraag van een identiteitskaart: alleen op afspraak (behalve voor aanvragen via de superdringende procedure), aan het loket van het Administratief Centrum van de Stad Brussel of bij de verbindingsbureaus van Laken, Louiza, Neder-Over-Heembeek en Haren.
  • Afhalen van een identiteitskaart: zonder afspraak aan het loket waar de identiteitskaart werd aangevraagd.

We sturen u een uitnodiging als u uw identiteitskaart moet vernieuwen.

Brucity: piekuren aan de loketten zonder afspraak

Piekuren aan de loketten van Brucity (met toegankelijke tabel)

  • Normale procedure: 25 euro
  • Superdringende procedure: 150 euro
  • Vernieuwing na een 2de verlies/diefstal: 50 euro
  • Vernieuwing na een 3de verlies/diefstal: 150 euro

  • Normale procedure: 2 tot 3 weken
  • Superdringende procedure: de volgende dag, bij een aanvraag vóór 15u. Buiten de openingsuren van de stadsdiensten kunt u, als u dat speciaal aanvraagt, uw kaart afhalen bij de FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 11 - 1000 Brussel.

ZIE OOK