Identiteitskaart

Als Belgisch burger moet u een identiteitskaart hebben. Deze kaart, meestal geldig voor 10 jaar, is het bewijs dat u bent ingeschreven in het bevolkingsregister. De kaart met elektronische chip geeft u ook toegang tot online diensten (e-loket, tax-on-web, ...). In de EU-lidstaten en sommige andere landen kan de eID ook gebruikt worden als reisdocument. De gemeente roept u op voor de vernieuwing van de identiteitskaart.

Hoe aanvragen?

  • Een afspraak maken (behalve voor het afhalen van identiteitskaarten)

Vereiste documenten

  • Oude identiteitskaart
  • Een recente pasfoto (maximaal 6 maanden oud), conform de ICAO-normen

Tarief

  • 25 euro (normale procedure)
  • 120 euro (dringende procedure)
  • 150 euro (zeer dringende procedure)
  • betaling bij voorkeur met Bancontact

Opgelet: de Gemeenteraad van 27 maart 2017 achtte het noodzakelijk een belasting in te voeren voor de vernieuwing van de elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en elektronische paspoorten naar aanleiding van verlies of diefstal van deze documenten en dit als gevolg van: de noodzaak om te strijden tegen identiteitsfraude en als gevolg van de hoge werklast verbonden aan deze aanvragen.

  • Vernieuwing naar aanleiding van 2de verlies/diefstal van een elektronische identiteitskaart of verblijfskaart: 50 euro
  • Vernieuwing naar aanleiding van 3de verlies/diefstal van een elektronische identiteitskaart of verblijfskaart: 150 euro

Wachttijd

  • 2 tot 3 weken (normale procedure)
  • 2 werkdagen als de aanvraag voor 15u gebeurt (in dringende procedure)
  • 1 werkdag als de aanvraag voor 15u gebeurt (in zeer dringende procedure)

Kids-ID - identiteitskaart voor kinderen

Verlies of diefstal van identiteitspapieren