attention!

Verstoorde telefonische dienstverlening

Het telefoonsysteem van de Stad ondervindt momenteel technische storingen. Het is daarom soms moeilijk om telefonisch contact op te nemen met de verschillende diensten. U kunt uw documenten wel steeds online en op het burgerportaal Externe site MyBXL aanvragen, of een afspraak maken.

 

Identiteitskaart

De eID is de elektronische identiteitskaart voor elke Belg boven de 12 jaar.

Deze kaart heeft een elektronische chip. Hiermee kunt u:

  • uw identiteit bewijzen
  • toegang krijgen tot onlinediensten (MyBXL, Tax-on-web, heel wat overheidsdiensten)
  • documenten elektronisch ondertekenen
  • reizen binnen de Europese Unie

Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats).

U moet persoonlijk langskomen om zowel de identiteitskaart aan te vragen als af te halen (omdat de vingerafdrukken genomen en nagekeken moeten worden).

  • Aanvraag van een identiteitskaart: alleen op afspraak (behalve voor aanvragen via de superdringende procedure), aan het loket van het Administratief Centrum van de Stad Brussel of bij de verbindingsbureaus van Laken, Louiza, Neder-Over-Heembeek en Haren.
  • Afhalen van een identiteitskaart: zonder afspraak aan het loket waar de identiteitskaart werd aangevraagd.

We sturen u een uitnodiging als u uw identiteitskaart moet vernieuwen.

Brucity: piekuren aan de loketten zonder afspraak

Piekuren aan de loketten van Brucity (met toegankelijke tabel)

  • Normale procedure: 25 euro
  • Superdringende procedure: 150 euro
  • Vernieuwing na een 2de verlies/diefstal: 50 euro
  • Vernieuwing na een 3de verlies/diefstal: 150 euro

  • Normale procedure: 2 tot 3 weken
  • Superdringende procedure: de volgende dag, bij een aanvraag vóór 15u. Buiten de openingsuren van de stadsdiensten kunt u, als u dat speciaal aanvraagt, uw kaart afhalen bij de FOD Binnenlandse Zaken, Park Atrium, Warandeberg 1-4 - 1000 Brussel.

ZIE OOK