Schema voor Commerciële Ontwikkeling

De Stad Brussel keurde een Schema voor Commerciële Ontwikkeling (SCO) goed. Dat actieplan moet de economische ontwikkeling van Brussel ondersteunen.

De aanbevelingen zijn gebaseerd op 4 pijlers:

  • commerciële mix
  • commerciële omgeving
  • commerciële ervaring
  • promotie van de winkelwijk

Commerciële strategie

Het doel van het Schema voor Commerciële Ontwikkeling is een commerciële strategie te ontwikkelen gericht op:

  • een kwalitatieve versterking van het aanbod
  • een specialisatie van de commerciële centra en de versterking van hun commerciële identiteit
  • de doelstelling van de 'Stad op 10 minuten'
  • het ondersteunen van de Brusselse ondernemingen bij de overgang naar een weerbaardere, circulaire en duurzame economie
  • het aantrekkelijker en beter bestand maken van de winkelwijken tegen economische schokken na de crisis rond het coronavirus

Eerste luik en actieplan

Het eerste luik en actieplan van het Schema voor Commerciële Ontwikkeling gaat over de commerciële strategie van de voetgangerszone rond de centrale lanen, de Europese wijk, De Wand (Laken) en de Frans Vekemansstraat (Neder-Over-Heembeek).

Het plan omvat 54 strategische doelstellingen en 180 concrete acties om de economische ontwikkeling van de handelswijken in Brussel te ondersteunen: