attention!

Sluiting van de loketten op vrijdag 9 december 2022

Door de verhuis van de diensten van de Stad Brussel sluiten de loketten van het voormalige Administratief Centrum (Anspachlaan 6 - 1000 Brussel) al op vrijdag 9 december 2022. U kunt uw documenten ook altijd online en op het burgerportaal Externe site MyBXL aanvragen, of een afspraak maken. Door de verhuis kan de wachttijd voor een telefonisch antwoord ook tijdelijk langer zijn.

 

Attest van hoofdverblijfplaats

Het attest van de hoofdverblijfplaats geeft de plaats aan waar een persoon is ingeschreven, waar hij of zij het grootste deel van het jaar woont.

Het is dus onmogelijk om twee hoofdverblijfplaatsen te bezitten.

Voorwaarden

Gedomicilieerd zijn op het grondgebied van de Stad Brussel.

Hoe aanvragen?

Als u geen elektronische identiteitskaart of verblijfskaart hebt:

  • Aan het loket

Vereiste documenten

  • Identiteitskaart of verblijfskaart

Tarief

  • Gratis
  • 20 euro voor de legalisatie als het document voor in het buitenland (buiten de Europese Unie) dient

Levertijd

Als het attest in België gebruikt wordt: onmiddellijk.

Als het attest in het buitenland gebruikt wordt (buiten de lidstaten van de Europese Unie): 5 werkdagen. In dat geval doet de Stad de aanvraag voor de legalisatie bij de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken.

ZIE OOK