Toekenning van de Belgische nationaliteit (jonger dan 18 jaar)

De Belgische nationaliteit kan door de ouder voor zijn minderjarig kind worden aangevraagd door een nationaliteitsverklaring.  

Elke verklaring is onderworpen aan specifieke voorwaarden.

Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats).

De wet onderscheidt 3 verschillende situaties:

1. Kind geboren uit een Belgische ouder

De nationaliteitsverklaring moet worden ingediend voordat het kind 5 jaar wordt.

4 voorwaarden moeten vervuld zijn:

  • kind jonger dan 5 jaar
  • kind in het buitenland geboren
  • kind geboren uit een Belgische ouder bij de geboorte van het kind
  • kind van een ouder die in het buitenland is geboren

2. Kind geboren uit een buitenlandse ouder of geadopteerd door een buitenlandse adoptieouder

De Belgische nationaliteit van een kind jonger dan 12 jaar kan worden aangevraagd door middel van een speciale nationaliteitsverklaring.

3 voorwaarden moeten vervuld zijn:

  • het kind is in België geboren en heeft er sinds zijn geboorte zijn hoofdverblijfplaats gehad
  • de ouder of adoptieouder woont sinds ten minste 10 jaar in België
  • ten minste één van de ouder of adoptieouder die op het tijdstip van de aangifte voor onbepaalde tijd in België mag verblijven

3. Kind geadopteerd door een Belg

Als Belgische adoptieouder kan je een verklaring van toekenning van de Belgische nationaliteit aan jouw adoptiekind afleggen binnen 5 jaar vanaf de dag waarop de adoptie ingaat en zolang het kind jonger is dan 18 jaar.

4 voorwaarden moeten vervuld zijn:

  • kind jonger dan 18 jaar
  • kind dat op het tijdstip van de inwerkingtreding van de adoptie is geboren uit een Belgische ouder
  • kind geboren in het buitenland
  • adoptieouder geboren in het buitenland

Inlichtingen:

  • Via e-mail naar nationalitebelge@brucity.be met vermelding van uw rijksregisternummer
  • Telefonisch op het nummer 02 279 34 60
  • Op afspraak, aan het loket van het Administratief Centrum van de Stad Brussel

Indiening van je volledige dossier:

Op afspraak, aan het loket van het Administratief Centrum van de Stad Brussel

  • Identiteitskaart of verblijfstitel
  • De geboorteakte van het kind, zo nodig vertaald en gelegaliseerd
  • Andere documenten zijn afhankelijk van de gevolgde procedure

50 euro

Als het dossier volledig is, kan je een afspraak maken om het bij ons in te dienen. We sturen het naar het Openbaar Ministerie, dat 4 maanden de tijd heeft om advies uit te brengen. Als de beslissing positief is, moet je de administratieve tijd toevoegen die nodig is om je dossier te verwerken en af te ronden. Je krijgt dan een oproep om je Belgische identiteitskaart aan te vragen.

ZIE OOK