Overslaan en naar de inhoud gaan

'Employer brand research' 2024: 2de plaats voor de Stad Brussel

'Employer brand research' 2024: 2de plaats voor de Stad Brussel

In 2024 stijgt de Stad Brussel naar de 2de plaats van de meest aantrekkelijke lokale overheden als werkgever. Dat zegt Randstad op basis van haar grote jaarlijkse enquête 'Employer brand research' en de berekening van de behaalde score voor verschillende criteria.

Werkzekerheid

Wist je dat 20% van de personeelsleden al minstens 20 jaar bij de Stad Brussel werkt?

Toekomstperspectief

Bijna een derde van de functies werd de voorbije jaren ingevuld via interne mobiliteit of bevordering.

Bereikbaarheid

50% van de collega's werkt in een gebouw op loopafstand van een metrostation. Voor de andere helft (personeel in crèches, Groene ruimten, scholen, Openbare netheid,...) is hun werkplek minder dan 10 minuten lopen van een halte van het openbaar vervoer.

Werksfeer

Sinds enkele jaren stelt de Stad alles in het werk om ervoor te zorgen dat elk personeelslid zijn of haar plaats vindt als medewerker van de Stad Brussel.

Ook de werkplek draagt daartoe bij: collega's die sinds januari 2023 in Brucity werken, hebben een gecentraliseerde werkomgeving die zich leent tot netwerken. Wanneer ze thuiswerken, zijn hybride vergaderingen net zo comfortabel dankzij de IT-middelen die hen ter beschikking worden gesteld.

En als het misgaat en de sfeer niet optimaal is, kan elke medewerker via het GIDPBW aan de alarmbel trekken en een ondersteuningsmechanisme in werking zetten.

Rooftop Brucity

Inhoud van de functie

Sinds enkele jaren worden alle functies van de Stad systematisch beschreven, met een lijst van competenties voor elke functie. Dankzij dat instrument kon het nieuwe evaluatiesysteem op basis van objectieve criteria worden ingevoerd, maar konden ook gemakkelijker jobaanbiedingen worden opgesteld: ze weerspiegelen beter de realiteit op het terrein.

En de realiteit betekent de burgers de beste service bieden in een stad die uniek is in de wereld: de hoofdstad van Europa.

De dienst Werving (Departement HR) is sinds enkele maanden bezig met het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk: 'We are Bxl'. Ze verhoogt haar aanwezigheid op jobbeurzen, groepeert alle vacatures op hetzelfde gemakkelijk toegankelijke platform en waarnaar verwezen wordt op Google, en wanneer ze op zoek is naar een moeilijk te vinden profiel, haalt ze alles uit de kast: posters in de metro, video's op sociale netwerken, nieuws op de website van de Stad,...

De Externe siteLinkedln-pagina van de Stad Brussel weerspiegelt ook de acties van de Stad voor haar werknemers: diversiteit tijdens de Pride Week, een post over gelijke verloning tijdens de Dag van de rechten van de vrouw, bewustmaking rond mensen met een handicap, de week van de positieve attitude in september (toen een glimlach bijna verplicht werd) en solidariteitsacties zoals de 'Dag in roze' om Think Pink te steunen.

Sterk werkgeversmerk: 'We are Bxl'

 

Gemaakt op 16/05/2024 (Gewijzigd op 14/06/2024)