Inschrijving buitenlandse student (niet-EU)

Een machtiging tot verblijf en een verblijfstitel zijn noodzakelijk voor alle studenten van derde landen die in een derde land verblijven en hun verblijfplaats willen vestigen binnen de stad Brussel in het kader van studies.

Opgelet: een derde land is een land dat geen lid is van de Europese unie (EU) en dat niet beschouwd wordt als gelijkgesteld aan lidstaten van de EU - IJsland, Noorwegen of Zwitserland.

1. Voor binnenkomst op het grondgebied: machtiging tot voorlopig verblijf (visum D)

De toekomstige student die onderdaan is van een derde land moet een aanvraag tot machtiging van voorlopig verblijf aanvragen bij de diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging van België in zijn land van herkomst onder de vorm van een visum D met de restrictieve vermelding dat het verblijf beperkt is tot de duur van de studies.

2. Na binnenkomst op het grondgebied: inschrijving bij de gemeente

U beschikt over een visum D

U beschikt over een machtiging tot voorlopig verblijf onder de vorm van een visum D met de restrictieve vermelding dat het verblijf beperkt is tot de duur van de studies.

Om uw inschrijvingsaanvraag in te dienen en een verblijfstitel te ontvangen, gelieve contact op te nemen met de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel om een afspraak te maken:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

Na deze afspraak vindt er een woonstcontrole plaats door uw wijkagent. Als deze positief is, wordt er automatisch een tweede afspraak gemaakt door de gemeentelijke administratie om over te gaan tot uw inschrijving en om uw verblijfstitel te bestellen (A-kaart).

U beschikt over een visum C of u heeft geen visum

U beschikt over een machtiging tot voorlopig verblijf onder de vorm van een visum C of u bent vrijgesteld van een visum.

U moet de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel contacteren voor een afspraak om uw aankomst te melden en uw inschrijvingsaanvraag in te dienen:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

* Bedrag van de federale heffing:

  • Als u ingeschreven bent in een door de overheid georganiseerde, erkende of gesubsidieerde onderwijsinstelling: 208 euro
  • Als u ingeschreven bent in een privéschool: 201 euro
  • Voor de studenten die ingeschreven zijn in het kader van een uitwisseling (Erasmus,...) en ouder zijn dan 18 jaar: 201 of 208 euro.
    • Als u vrijgesteld bent, gelieve dan het type formulier voor te leggen dat hiervan melding maakt.

Als uw dossier volledig is, wordt het voor behandeling overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken en vindt er een woonstcontrole plaats door uw wijkagent. Van zodra de Dienst Vreemdelingenzaken een beslissing heeft genomen over uw aanvraag voor een verblijfstitel, contacteert de gemeentelijke administratie u automatisch.

Voor alle infor over toegang tot de arbeidsmarkt voor studenten:

Hernieuwing van de verblijfstitel (A-kaart)

Als student moet u de aanvraag tot verlenging van de verblijfstitel maximaal 15 dagen voor het verstrijken van de verblijfsvergunning indienen.

Om uw verblijfstitel te verlengen, moet u volgende documenten voorleggen:

  • Geldig nationaal paspoort
  • Een nieuw inschrijvingsattest van een onderwijsinstelling (PDF, 317.73 KB) (standaardformulier)
  • Externe site Attest voortgang studies (verplicht standaardformulier) met de lijst van het aantal credits (+ puntenblad)
  • Bewijs dat u beschikt over voldoende bestaansmiddelen:
    • Of uw verbintenis tot tenlasteneming (Externe site bijlage 32)
      • Als uw garant in het buitenland woont, moet de melding 'voldoende solvabiliteit' aangebracht worden (legalisaties op de Belgische Ambassade)
      • Als uw garant in België woont, gelieve dan zijn 3 laatste loonfiches voor te leggen
    • Of eigen inkomsten (autofinanciering)
    • Of een beursattest
  • Een attest van ziektekostenverzekering geldig in België

Als u verandert van onderwijsinstelling, van garant of als u niet hebt deelgenomen aan alle examens, kan de verlenging niet onmiddellijk gebeuren en moet u volgende documenten overmaken:

  • Nieuwe verbintenis tot tenlasteneming (Externe site bijlage 32) met vermelding van de naam van de nieuwe onderwijsinstelling
  • Motivatiebrief gericht aan de Dienst Vreemdelingenzaken om de verandering van onderwijsinstelling te verantwoorden

Van zodra u in het bezit bent van alle nodige documenten, wordt u verzocht deze per e-mail over te maken op het volgende adres:

Voor alle aanvragen voor de verlenging van het verblijf die onderworpen zijn aan het positieve advies van de Dienst Vreemdelingenzaken wordt de betrokkene opgeroepen van zodra het Vreemdelingenbureau van Brussel een antwoord heeft ontvangen.

België is de eerste lidstaat waar de mobiliteit wordt uitgevoerd

U beschikt over een visum D B35

U beschikt over een machtiging tot voorlopig verblijf onder de vorm van een visum D B35 met de restrictieve vermelding dat het verblijf beperkt is tot de duur van het mobiliteitsprogramma.

Om uw inschrijvingsaanvraag in te dienen en een verblijfstitel te ontvangen, gelieve contact op te nemen met de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel om een afspraak te maken:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

Na deze afspraak vindt er een woonstcontrole plaats door uw wijkagent. Als deze positief is, wordt er automatisch een tweede afspraak gemaakt door de gemeentelijke administratie om over te gaan tot uw inschrijving en om uw verblijfstitel te bestellen (A-kaart).

U beschikt niet over een visum

U beschikt over een machtiging tot voorlopig verblijf onder de vorm van een visum C of u bent vrijgesteld van een visum.

U moet de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel contacteren om een afspraak te maken voor de aangifte van uw aankomst en om uw inschrijvingsaanvraag in te dienen:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

Als uw dossier volledig is, wordt het voor behandeling overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken en vindt er een woonstcontrole plaats door uw wijkagent. Van zodra de Dienst Vreemdelingenzaken een beslissing heeft genomen over uw aanvraag voor een verblijfstitel, contacteert de gemeentelijke administratie u automatisch.

Opmerking over het recht op terugkeer van de mobiliteitsstudenten in het bezit van een A-kaart:

Als mobiliteitsstudent moet u zich tijdens de uitoefening van het mobiliteitsprogramma voor verschillende periodes naar andere lidstaten begeven. U kan hierbij in het bezit blijven van uw Belgische verblijfstitel. Meer zelfs, u moet deze bijhouden en moet uw vertrek van meer dan 3 maanden melden bij de gemeentelijke administratie. De gemeente levert u een attest van vertrek (Bijlage 18) af en registreert uw recht op terugkeer. Dat kan langer zijn dan 1 jaar als uw mobiliteitsprogramma een verblijf voorziet in verschillende lidstaten.

België is niet de eerste lidstaat waar de mobiliteit wordt uitgevoerd

U beschikt over een mobiliteitsattest afgeleverd door de onderwijsinstelling.

U moet de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel contacteren om een afspraak te maken voor de aangifte van uw aankomst en uw inschrijvingsaanvraag in te dienen:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

  • Geldig nationaal paspoort
  • Mobiliteitsattest
  • Verblijfstitel afgeleverd door een lidstaat van de Europese Unie in het kader van uw mobiliteitsprogramma

U komt naar België om een stage van meer dan 3 maanden te volgen met betrekking tot uw studies in een andere lidstaat.

U beschikt over een visum D B12

U beschikt over een machtiging tot voorlopig verblijf onder de vorm van een visum D B12 met de restrictieve vermelding dat het verblijf beperkt is tot de duur van de stage.

Om uw inschrijvingsaanvraag in te dienen en een verblijfstitel te ontvangen, gelieve contact op te nemen met de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel om een afspraak te maken:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

  • Nationaal paspoort
  • Geldig visum D B12
  • Stagecontract
  • 1 foto
  • 35 euro

Na deze afspraak vindt er een woonstcontrole plaats door uw wijkagent. Als deze positief is, wordt er automatisch een tweede afspraak gemaakt door de gemeentelijke administratie om over te gaan tot uw inschrijving en om uw verblijfstitel te bestellen (A-kaart).

U beschikt niet over een visum

U moet de gemeentelijke administratie van de Stad Brussel contacteren om een afspraak te maken voor de aangifte van uw aankomst en om uw inschrijvingsaanvraag in te dienen:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

Als uw dossier volledig is, wordt het voor behandeling overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken en vindt er een woonstcontrole plaats door uw wijkagent. Van zodra de Dienst Vreemdelingenzaken een beslissing heeft genomen over uw aanvraag voor een verblijfstitel, contacteert de gemeentelijke administratie u automatisch.

Een grensstudent is een buitenlander:

  • die als regelmatig leerling of student in België studeert voor meer dan 90 dagen
  • en die zijn hoofdverblijfplaats heeft op het grondgebied van een aangrenzend land en daarheen in principe dagelijks of tenminste elk weekend terugkeert

U moet de gemeentelijke administratie van uw verblijfplaats contacteren of bij gebrek, daar waar u studeert om een afspraak te maken voor de aangifte van uw aankomst:

U moet zich voor de afspraak voorzien van de volgende documenten:

  • Geldig nationaal paspoort
  • Inschrijvingsattest
  • Geldige verblijfstitel afgeleverd door de overheden van het aangrenzend land
  • Het bewijs van voldoende bestaansmiddelen

Werk zoeken of een onderneming starten?

Een student kan na de voltooiing van zijn studies een aanvraag indienen om gedurende een termijn van maximum 12 maanden op het grondgebied te verblijven om werk te zoeken of om er een onderneming op te richten.

Opmerking over het behaalde diploma:

Het behaalde diploma dat in aanmerking komt, moet minstens van het niveau bachelor, master of een diploma van de derde cyclus of doctoraat zijn. Enkel de diploma's die behaald werden in de loop van de 3 voorafgaande jaren komen in aanmerking en voor zover de vreemdeling nog in het bezit was van een geldige tijdelijke verblijfstitel als student.

Hoe aanvragen?

Als gediplomeerde student moet u de aanvraag tot verlenging van uw verblijfstitel ten laatste 15 dagen voor de vervaldatum van de verblijfsvergunning (A-kaart) indienen.

U moet zich voorzien van de volgende documenten:

  • Geldig paspoort of reistitel
  • Het behaalde diploma van een Belgische instelling voor hoger onderwijs of indien u gebruik gemaakt heeft van uw recht op mobiliteit, het bewijs van het behalen van een diploma aan een instelling voor hoger onderwijs gelegen in de eerste of tweede lidstaat van de EU, een andere dan België.
  • Externe site Ziektekostenverzekering
  • Bewijs dat u beschikt over voldoende bestaansmiddelen:
    • Of uw verbintenis tot tenlasteneming (Externe site bijlage 32)
      • Indien uw garant in het buitenland woont, moet de melding 'voldoende solvabiliteit' aangebracht worden (legalisaties op de Belgische Ambassade)
      • Indien uw garant in België woont, gelieve dan zijn 3 laatste loonfiches voor te leggen
    • Of een geblokkeerde rekening bij de onderwijsinstelling waar het diploma werd behaald
    • Of bewijzen van eigen inkomsten
  • Indien uw diploma in een andere lidstaat van de EU werd behaald: het bewijs dat u in het kader van de mobiliteit in België verbleef

Van zodra u in het bezit bent van alle nodige documenten, wordt u verzocht deze per e-mail over te maken op het volgende adres:

Indien uw dossier volledig is, wordt het overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken voor behandeling. Van zodra de Dienst Vreemdelingenzaken een beslissing heeft genomen over uw aanvraag voor een verblijfstitel, contacteert de gemeentelijke administratie u automatisch.

ZIE OOK