Projectvergaderingen

Voorafgaand aan de indiening van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning (of attest) kan de ontwerper de vergunningverlenende overheid (gemeente of Gewest) vragen dat een projectvergadering gehouden wordt.

Tijdens deze vergadering ontmoet de ontwerper de vertegenwoordiger(s) van de vergunningverlenende overheid en, desgevallend, van andere betrokken instellingen (Erfgoed Brussel, Leefmilieu Brussel,…). Tijdens de projectvergadering worden de grote krachtlijnen van het project besproken, zonder evenwel vooruit te lopen op de beslissing van de vergunningverlenende overheid in het kader van de onderzoeksprocedure van de vergunning. De projectvergadering vormt dus in geen geval een administratieve beslissing.

De aanvrager die een projectvergadering vraagt, doet dat via de elektronische weg en richt zich hierbij tot de overheid die bevoegd is voor de afgifte van de vergunning of het attest, met name:

Rekening houdend met de huidige werklast zijn projectvergaderingen aangevraagd bij de Stad Brussel (wanneer deze de vergunningverlenende overheid is) echter uitsluitend voorbehouden voor ontwerpen met een belangrijke stedenbouwkundige, erfgoedkundige en/of economische impact voor de Stad Brussel.

Indien uw project slechts een bescheiden stedenbouwkundige, erfgoedkundige en/of economische impact heeft en/of conform is met de van kracht zijnde plannen en verordeningen, wordt u verzocht de kwaliteit en de haalbaarheid van uw project persoonlijk en objectief af te toetsen.

Algemene inlichtingen over de stedenbouwkundige regelgeving van toepassing in Brussel of over de samenstelling van een dossier, de indiening, behandeling, aflevering en beroep van stedenbouwkundige vergunningen (attesten) kan u hier raadplegen:

De aanvrager voegt volgende documenten bij zijn aanvraag:

  • een voorstellingsnota met minstens volgende gegevens:
    • de identiteit en de contactgegevens van de projectleider
    • de plaatsbepaling van het project
    • de beschrijving van het project, meer bepaald de bestemmingen, de bouwprofielen en de inplantingen in bestaande en geplande toestand
  • de relevante foto's
  • desgevallend:
    • het fotoverslag van het interieur, bedoeld in de artikelen 23, 5°, en 27, 5°, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 december 2013 tot vaststelling van de samenstelling van het dossier van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning
    • elk ander document dat bijdraagt tot het inzicht in het project en waarover de aanvrager op dat moment beschikt, onder meer de plannen van de bestaande en de geplande toestand

Opgelet: er kan geen projectvergadering georganiseerd worden zolang deze documenten niet werden ontvangen.

ZIE OOK