De akte van naamswijziging is een door een ambtenaar van de Burgerlijke stand afgeleverd document dat de naamswijziging bewijst.
Deze akte wordt opgesteld na een procedure voor de Federale Overheidsdienst Justitie, na de bekendmaking van een Koninklijk Besluit waarbij de naamswijziging wordt toegestaan.
Het gevraagde document moet in België zijn opgesteld of overgeschreven, of bij de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken zijn neergelegd vóór 2004.
- Online via MyBXL: voor een akte voor jezelf
- Via e-mail (met een kopie van je identiteitskaart, het soort akte dat je wil en/of een volmacht als dat nodig is):
- voor een akte voor iemand anders (kind, (groot)ouder, echtgenoot/echtgenote, erfgenaam, advocaat, notaris,...): burgerlijkestand@brucity.be
- voor neergelegde akten bij de FOD Buitenlandse Zaken voor 2004: actesspf-fodakten@brucity.be
- Per post
- Aan het loket van het Administratief centrum van de Stad Brussel of de verbindingsbureaus van Laken en Neder-Over-Heembeek
Brucity: piekuren aan de loketten zonder afspraak
Piekuren aan de loketten van Brucity (met toegankelijke tabel)
Identiteitsbewijs (+ volmacht en kopie van het identiteitsbewijs van de betrokken persoon als de aanvraag door iemand anders wordt gedaan)
- Gratis
- 20 euro te betalen aan de FOD Buitenlandse Zaken voor de legalisatie als het document voor in het buitenland (buiten de Europese Unie) dient
Als de akte in België moet dienen:
- onmiddellijk via MyBXL (behalve als de akte nog niet gedigitaliseerd werd in de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS))
- onmiddellijk aan het loket
- 5 werkdagen voor een aanvraag via e-mail
Als de akte in het buitenland moet dienen (buiten de Europese Unie):
- 5 werkdagen via MyBXL en aan het loket
- 7 werkdagen voor een aanvraag via e-mail
Als de akte werd neergelegd bij de FOD Buitenlandse Zaken voor 2004:
- 10 werkdagen