Buitenlandse akten en vonnissen
Als u een buitenlandse akte of beslissing wil laten registreren in het Rijksregister, dan moet u een afspraak maken bij de dienst Buitenlandse akten (enkel voor personen die zijn ingeschreven in het bevolkingsregister - Belgische kaarten, verblijfsvergunningen E+, F+, C, D).
Maatregelen coronavirus: de loketten van de dienst Wijziging burgerlijke stand zijn open van maandag tot en met vrijdag, alleen op afspraak. Bel de dienst of stuur een e-mail voordat u een afspraak maakt. Als de situatie het niet toelaat, kunt u zo voorkomen dat u onnodig ter plaatse komt.
De dienst is bereikbaar:
- telefonisch op 02 279 34 50
- of per e-mail: overschrijving.dem@brucity.be
De betreffende akten zijn:
- buitenlandse huwelijksakten of vonnissen van echtscheiding
- buitenlandse geboorteakten met het oog op de erkenning van kinderen
- elke buitenlandse akte of beslissing die het persoonlijke statuut wijzigt (bijvoorbeeld een akte van naamsverandering, een wijziging van een geboortedatum,...)
Opgelet: een afspraak bij de dienst Bevolking is nodig in volgende gevallen:
- de inschrijving van de geboorteakte van een kind dat geboren is in het buitenland
- schrapping uit het Rijksregister van een lid van het gezin dat is overleden in het buitenland (met een buitenlandse overlijdensakte)
Opgelet: u moet naar het Vreemdelingenbureau gaan als u bent ingeschreven in het vreemdelingenregister.
Hoe aanvragen?
Enkel op afspraak:
- maak een afspraak online
- of per telefoon op 02 279 22 11
Vereiste documenten
- Identiteitsbewijs
- Gelijkvormig afschrift van een akte of vonnis (gelegaliseerd of met een apostille)
- Vertaling van de voorgelegde stukken door een beëdigd vertaler, als de akte of het vonnis niet is opgesteld in het Frans of Nederlands
- Vereiste documenten overeenkomstig artikel 327/2 van het Burgerlijk Wetboek voor de erkenning van een kind dat in het buitenland is geboren