De gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op zondag 13 oktober 2024.
Bericht van oproeping van de kiezers (172.99 KB)
Je krijgt deze brief minstens 15 dagen vóór de verkiezing in je brievenbus.
Heb je je oproepingsbrief voor de verkiezingen van 13 oktober 2024 niet ontvangen? Of ben je die kwijt?
Je kan vanaf 7 oktober 2024 een oproepingsbrief van je kiezerskaart aanvragen.
Hoe aanvragen?
- Via e-mail naar verkiezingen@brucity.be vanaf 7 oktober (per post te versturen tot 9 oktober)
- Aan het loket van het Administratief Centrum Brucity, zonder afspraak, vanaf 7 oktober
Meer info? Telefonisch op het nummer 0800 200 35 (vanaf 30 september).
Het loket Verkiezingen is geopend:
- tijdens de normale kantooruren van Brucity
- op zaterdag 12 oktober van 8u30 tot 16u
- op zondag 13 oktober van 8u tot 16u
In overeenstemming met artikel 60 van het Nieuw Brussels Gemeentelijk Kieswetboek: De kiezer die niet voorzien is van zijn oproepingsbrief kan tot de stemming toegelaten worden, indien zijn identiteit en zijn kiesbevoegdheid door het bureau worden erkend.
Meer info?
Externe siteOproepingsbrief (Brussel Plaatselijke Besturen)
Sommige kiezers kunnen hun stem uitbrengen door een volmacht te geven aan een andere kiezer. Op deze manier kan de volmachtkrijger stemmen in naam van de volmachtgever:
Externe siteStemmen met een volmacht
Hoe aanvragen?
Voor een tijdelijk verblijf in het buitenland of een activiteit als zelfstandige:
- Via e-mail naar verkiezingen@brucity.be met de nodige bewijsstukken (vliegtickets of hotelreserveringen)
- Aan het loket van het Administratief Centrum Brucity, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Louiza, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Laken, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Neder-Over-Heembeek, zonder afspraak
Om redenen van ziekte, handicap, werk (voor een werkgever), vrijheidsberoving, veroordeling of studie: dit Externe siteformulier laten invullen door de Externe sitebevoegde autoriteit.
- Stemschermen en kandidatenlijsten (706.55 KB)
- Externe siteBekendmaking kandidatenlijsten (Brussel Plaatselijke Besturen)
- Externe siteAantal kandidaten per lijstnaam per gemeente
Artikels 64 tot 67 van het Externe siteNieuw Brussels Gemeentelijk Kieswetboek (NBGKWB):
De stemprocedure bij elektronische stemming
Artikel 64
§ 1. De kiezers worden tot de stemming toegelaten van acht tot zestien uur. De Regering kan beslissen de openingsuren van het stembureau te verlengen zonder evenwel de grens van 18 uur te overschrijden.
Kiezers die vóór sluitingstijd in de wachtrij voor het stembureau staan, worden nog tot de stemming toegelaten. De kiezer ontvangt van de voorzitter van het stembureau of van een door hem aangewezen bijzitter een chipkaart die de voorzitter of de bijzitter vooraf geïnitieerd heeft en die toelaat één stem uit te brengen voor de verkiezing waarvoor hij werd opgeroepen.
§ 2. Om zijn stem uit te brengen, steekt de kiezer eerst de chipkaart in de kaartlezer van de stemcomputer. Overeenkomstig de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1996, kiest de kiezer vervolgens de begeleidende taal; hij moet deze keuze bevestigen. Deze keuze is, na bevestiging ervan, definitief voor alle stemverrichtingen.
§ 3. Het volgnummer en de naam of het letterwoord van alle kandidatenlijsten verschijnen op het scherm. De kiezer selecteert op het aanraakscherm de lijst van zijn keuze of het vak "blanco stem" indien hij beslist geen stem uit te brengen voor een van de voorgedragen lijsten. Nadat de kiezer een lijst heeft aangeduid, verschijnen voor die lijst op het beeldscherm het volgnummer, de lijstnaam of het letterwoord alsook de namen en voornamen van de kandidaten zoals gevalideerd overeenkomstig artikel 49, § 3. De kiezer brengt zijn stem uit door het aanraakscherm aan te raken:
- 1° op het stemvak bovenaan de lijst
- 2° op het stemvak met de naam van een kandidaat
- 3° met een combinatie van:– meerdere kandidaten van dezelfde lijst;– het stemvak bovenaan de lijst en een kandidaat binnen dezelfde lijst. De kiezer moet om naar een volgende scherm te gaan zijn keuze op het scherm bevestigen
§ 4. Nadat de kiezer zijn stem heeft uitgebracht overeenkomstig paragraaf 3, wordt hij verzocht die te bevestigen.
Zolang de stem niet is bevestigd, kan de kiezer de stemverrichting herbeginnen.
Artikel 65
§ 1. Wanneer de kiezer zijn stem heeft bevestigd, drukt de stemcomputer een papieren stembiljet af waarop de uitgebrachte stem in getypte tekstuele vorm en in een tweedimensionale barcode is afgedrukt. De kiezer neemt het stembiljet en de chipkaart. De kiezer kan zijn stem op het stembiljet visueel controleren en vouwt daarna het biljet in twee delen met de bedrukte zijde naar binnen om het stemgeheim te bewaren. Noch op de stemcomputer, noch op de chipkaart, worden gegevens over de stem bewaard. Voor zich naar de stembus te begeven heeft de kiezer de mogelijkheid de inhoud van de barcode te visualiseren volgens de procedure vermeld in artikel 66.
De kiezer verlaat vervolgens het stemhokje en begeeft zich naar de stembus met zijn in twee geplooid stembiljet in de hand, zoals bedoeld in paragraaf 1. De kiezer plaatst zich voor de stembus, overhandigt de chipkaart aan de voorzitter van het stembureau of aan de door hem hiervoor aangewezen bijzitter, scant de barcode van het stembiljet en steekt het vervolgens in de stembus. Indien een andere persoon zijn stembiljet aan het scannen is aan de elektronische stembus, moet de kiezer wachten in de daartoe bestemde wachtzone zoals voorzien in artikel 55, derde lid.
§ 2. De voorzitter van het stembureau neemt het stembiljet van een kiezer in de volgende gevallen terug:
- 1° als de barcode niet gelezen kan worden door de elektronische stembus of als de barcode niet gelezen kan worden door de visualisatiescanner, genoemd in artikel 55, eerste lid, 2°
- 2° als het stembiljet is beschadigd
- 3° wanneer de kiezer zijn stembiljet toont met de bedoeling zijn uitgebrachte stem bekend te maken
- 4° op uitdrukkelijk verzoek van de kiezer
§ 3. In de gevallen voorzien in paragraaf 2 schrijft de voorzitter onmiddellijk "teruggenomen stembiljet" op het teruggenomen stembiljet en krijgt de kiezer een andere chipkaart waarmee hij opnieuw zijn stem kan uitbrengen overeenkomstig artikel 64, § 2.
Het teruggenomen stembiljet wordt in een enveloppe met de teruggenomen stembiljetten gestoken. Dit wordt vermeld in het proces-verbaal van het stembureau.
§ 4. De voorzitter van het stembureau weigert de kiezer het recht om een nieuwe stem uit te brengen in de volgende gevallen:
- 1° indien het stembiljet een tweede maal opzettelijk door de kiezer wordt beschadigd
- 2° indien de kiezer het stembiljet een tweede maal toont om kenbaar te maken welke stem hij heeft uitgebracht. In dergelijk geval wordt het stembiljet teruggenomen door de voorzitter die er onmiddellijk op schrijft "Verboden stem" en het in de envelop met verboden stemmen stopt, die dus de stemmen bevat van de kiezer die, hoewel aanwezig bij de stemming, geen geldige stem heeft uitgebracht. Dit wordt vermeld in het proces-verbaal van het stembureau.
Artikel 66
Nadat de kiezer zijn stem heeft uitgebracht en het stembiljet is afgedrukt door de stemcomputer, heeft hij de mogelijkheid op de stemcomputer met de scanner zijn uitgebrachte stem te visualiseren door de barcode te scannen zoals voorzien in artikel 55, eerste lid, 2°.
Artikel 67
De elektronische stembus scant het afgedrukte stembiljet en registreert de stem van de kiezer in elektronische vorm. Het afgedrukte stembiljet zelf is louter bestemd voor controledoeleinden.
Niet-Belgische burgers die in het bevolkingsregister van een Belgische gemeente zijn ingeschreven, kunnen zich inschrijven op de kiezerslijst.
De inschrijving sloot af op 31 juli 2024. Je kan je in- of uitschrijven voor de volgende verkiezingen, over 6 jaar, vanaf de dag na de verkiezingen, dus vanaf 14 oktober 2024.
Meer info:
Externe siteGemeenteraadsverkiezingen - FAQ (in het Engels, Expat Welcome Desk)
Als je niet kan gaan stemmen op de dag van de verkiezingen, heb je twee opties:
- Ofwel geef je een volmacht (zie rubriek 'Stemmen met een volmacht')
- Ofwel kan je je onthoudingsredenen doorsturen naar de vrederechter van je kanton die zal oordelen of jouw redenen al dan niet verantwoord zijn
Brieven die verstuurd worden in het kader van de verkiezingen kunnen portvrij, en dus gratis worden verzonden, zolang de frankering 'Kieswet' vermeldt.
Voor burgers van 1000, 1040 en 1050 Brussel:
Vredegerecht Brussel
Poelaertplein 3 bus 5
1000 Brussel
Voor anderen:
Vredegerecht Brussel
Fransmanstraat 89
1020 Brussel
Demonstratiesessies elektronisch stemmen worden gehouden van 9u30 tot 12u en van 14u tot 16u (vooraf inschrijven niet nodig), op de volgende data en locaties:
- Maandag 16 september 2024: verbindingsbureau Louiza (Louizalaan 240 - 1000 Brussel)
- Dinsdag 17 september 2024: buurthuis Haren (Kortenbachstraat 11 - 1130 Brussel)
- Woensdag 18 september 2024: Centrum Noordpool (Antwerpsesteenweg 208 - 1000 Brussel)
- Donderdag 19 september 2024: Administratief Centrum Brucity (Hallenstraat 4 - 1000 Brussel)
- Maandag 23 september 2024: Residentie 'De Wilde Rozen' (Sint-Pieter en Pauwelsstraat 15 - 1120 Brussel)
- Dinsdag 24 september 2024: De Buurtwinkel vzw (Anneessensplein 13 - 1000 Brussel)
- Donderdag 26 september 2024: buurthuis Ambiorix (Ambiorixsquare 4 - 1000 Brussel - een paar stappen)
- Vrijdag 27 september 2024: OCMW Stad Brussel - Sociale Dienst - Antenne Spiegel (Spiegelstraat 7 - 1000 Brussel)
- Maandag 30 september 2024: verbindingsbureau Laken (Emile Bockstaellaan 246 - 1020 Brussel)
Deze oefensessies zijn bestemd voor alle Brusselse inwoners die zich vertrouwd willen maken met het elektronische stemsysteem. Inschrijven is niet nodig.
Video
Volgende video toont het elektronisch stemmen (de video is in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
Video in gebarentaal
Volgende video toont het elektronisch stemmen (de video is in gebarentaal in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
Meer info?
- Externe siteElektronisch stemmen in de praktijk (Brussel Plaatselijke Besturen)
- Externe siteElektronisch stemmen in 16 stappen
- Externe siteGewestelijk evaluatieformulier toegankelijkheid voor kiezers met een handicap of beperkte mobiliteit
- Externe siteMensen met een beperkte mobiliteit
- Externe siteDe verkiezingen in heldere taal
- Externe siteToegankelijkheid voor personen met een beperking
Vervoersdienst
Op 13 oktober 2024 wordt er een gratis vervoersdienst aangeboden voor personen met beperkte mobiliteit die stemmen in de stad Brussel.
Wie?
De operator Carry Services staat speciaal ter beschikking om mensen met beperkte mobiliteit gratis naar hun stembureau te vervoeren.
Wat?
- Ophalen en afzetten (de bestuurder zal op je wachten voor het stembureau)
- Geen bewijs of erkenning van handicap vereist
Hoe aanvragen?
- Telefonisch tussen 8u en 18u op 0493 337 333
- Per e-mail naar contact@carry-services.be
- Mogelijk tot 12 oktober om 18u
Video in gebarentaal
Volgende video toont het elektronisch stemmen (de video is in gebarentaal in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
Heb je interesse om je kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen en ben je op zoek naar informatie?
Externe siteVoorwaarden om kandidaat te zijn (Gewestelijke Overheidsdienst Brussel)
Voordrachten van de kandidaten
Bericht van de voorzitters van het hoofdbureau aan de kiezers en de kandidaten (148.66 KB)
Papieren voordrachtformulieren die door de kiezers zijn ondertekend, kunnen ter controle worden afgegeven aan het loket van Brucity tijdens de normale kantooruren, en uitzonderlijk op vrijdag 13 september tot 15u.
Verzoek om afgifte van kopieën van de kiezerslijst
Zodra de kiezerslijst is opgesteld, verstrekt het College van Burgemeester en Schepenen of de door hem aangeduide ambtenaar kosteloos een elektronisch afschrift van de kiezerslijst aan de personen die daartoe een schriftelijk verzoek indienen en die er zich schriftelijk toe verbinden om een lijst van kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen in te dienen (NBGK, artikel 13, § 1, eerste lid).
Hoe aanvragen?
Per post: Stad Brussel - Coördinatie verkiezingen - Brucity - Hallenstraat 4, 1000 Brussel
Aanvragers kunnen een elektronische versie van de kiezerslijst (USB-stick) ontvangen in Brucity:
- op 22 augustus van 14u tot 16u
- op afspraak op 02 279 21 27
- Externe siteOmzendbrief betreffende de afgifte van afschriften van de kiezerslijst
- Externe siteNieuw Brussels Gemeentelijk Kieswetboek - Hoofdstuk 4 - Afgifte van de kiezerslijst
Als de partij geen kandidatenlijst voordraagt, kan ze geen gebruik meer maken van de kiezerslijst op straffe van de in artikel 197bis van het Kieswetboek vastgestelde straffen.
Akte van bekendheid
De kandidaten hebben de mogelijkheid, onder de hieronder vermelde voorwaarden, om te vragen om onder een andere naam dan hun officiële identiteit vermeld te worden op de kandidatenlijst:
- Indien de kandidaat een andere voornaam dan de eerste voornaam die op zijn identiteitskaart vermeld is kiest, moet dit één van de andere voornamen zijn die vermeld zijn op de identiteitskaart of in de geboorteakte of de afkorting van één van de voornamen die voorkomen in de geboorteakte.
- Buiten het geval vermeld onder 1° van onderhavige paragraaf, kan het hoofdbureau toestaan dat de kandidaat op de kandidatenlijst vermeld wordt onder een naam of voornaam die niet opgenomen is in de opsomming van de naam en voornamen vermeld op zijn geboorteakte of identiteitskaart.
In dit tweede geval moet de kandidaat een akte van bekendheid opgemaakt door de burgemeester of notaris voorleggen die aantoont dat de persoon gewoonlijk aangesproken wordt met de naam of voornaam waarmee hij zich wil aanbieden als kandidaat.
Hoe aanvragen?
Vanaf 19 augustus kun je tijdens kantooruren met 2 getuigen in het bezit van hun identiteitsbewijs naar de Dienst Kieszaken (Brucity) gaan.
Zodra het document door de burgemeester is ondertekend, kan het worden opgehaald in Brucity.
Meer info? Vanaf 19 augustus per telefoon naar 02 279 21 27.
Het is ook mogelijk om deze akte aan te vragen bij een notaris. Er is een Externe sitemodelformulier beschikbaar dat kan worden gebruikt.
Verschillende aanplakborden voor de verkiezingen zijn verspreid over het grondgebied van de stad Brussel:
Enkel de Stadsdiensten mogen er verkiezingsaffiches op aanbrengen voor de partijen - lijsten.
De verkiezingsborden zijn ongeveer 1,12 meter breed en 1,80 meter hoog en de verdeling ervan op het grondgebied van de gemeente wordt bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen.
Ontvangst van affiches vanaf 2 september 2024.
Waar? Stad Brussel, Administratief Centrum Brucity, Hallenstraat 4 - 1000 Brussel
Hoe? Op afspraak te nemen vanaf 26 augustus 2024:
- ofwel per e-mail naar verkiezingsaanplakking@brucity.be
- ofwel telefonisch op het nummer 02 279 22 00
Aanplakking vanaf 9 september 2024 (3 plaatsen per dag, in volgorde van de lijst).
Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen over verkiezingsaffiches en 6 bijlagen:
- Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen over verkiezingsaffiches (342.27 KB)
- Bijlage 1 - plaatsen voor verkiezingsaffiches (97.20 KB)
- Bijlage 2 - belasting op onburgerlijk gedrag op het gebied van openbare netheid (342.04 KB)
- Bijlage 3 - verantwoordelijke voor de campagne (81.88 KB)
- Bijlage 4 - politiebesluit (1.16 MB)
- Bijlage 5 - algemeen politiereglement - aanplakking (279.15 KB)
- Bijlage 6 - verbintenis inzake de verkiezingscampagne (76.21 KB)
- Lijst met stembureaus Stad Brussel 2024 (139.17 KB)
- Kaart met stembureaus Stad Brussel 2024 (649.33 KB)
- Kaart met stembureaus Stad Brussel 2024 (Open data)
Hier vind je alle veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions - FAQ) voor expats en hun antwoorden:
- Externe siteGemeenteraadsverkiezingen (in het Engels, Expat Welcome Desk)
- Externe siteGemeenteraadsverkiezingen - FAQ (in het Engels, Expat Welcome Desk)
Sommige kiezers kunnen een financiële tussenkomst krijgen in hun reiskosten.
Neem je de trein naar het stembureau? Dan kan je een gratis treinticket krijgen.
Maak je gebruik van een ander vervoermiddel? Dan kan je een terugbetaling krijgen. Waar? Bij de gemeente waar je hebt gestemd.
Controleer eerst de Externe sitevoorwaarden.
Hoe aanvragen?
Ofwel kan je de trein nemen en aan het loket een gratis ticket krijgen (met een oproepingsbrief, identiteitskaart of vreemdelingenkaart en een attest van je werkgever, onderwijsinstelling of zorginstelling). Om terug te keren met de trein, toon je je kiesbrief gestempeld door het stembureau.
Ofwel gebruik je een ander vervoersmiddel:
Op 13 oktober: je neemt het Externe siteformulier F2 en vraagt de voorzitter van je stembureau om het formulier te ondertekenen.
Vóór 13 januari 2025: vraag je geld terug per e-mail naar verkiezingen@brucity.be met:
- het ingevulde en ondertekende formulier F2
- je oproepingsbrief gestempeld door je stembureau
- het gebruikte reisticket
- een attest van je werkgever, onderwijsinstelling of zorginstelling
Per post met dezelfde documenten naar:
Stad Brussel - Verkiezingen
Reiskosten
Hallenstraat 4
1000 Brussel
Het bedrag van de terugbetaling is gelijk aan de prijs van de trein in 2de klasse. De prijs die geldt, is die toegepast door de NMBS op 13 oktober.
Op deze pagina vind je alle veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions - FAQ) en hun antwoorden:











