Overlijdensakte
De overlijdensakte is een akte van een ambtenaar van de Burgerlijke stand die het overlijden van een persoon bewijst.
De ambtenaar van de Burgerlijke stand van de plaats van overlijden stelt de overlijdensakte op zodra een overlijdensattest wordt voorgelegd. Dit overlijdensattest wordt opgemaakt door de arts die het overlijden heeft vastgesteld.
Het gevraagde document moet in België zijn opgesteld of overgeschreven, of bij de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken zijn neergelegd vóór 2004.
- Via e-mail (met een kopie van uw identiteitskaart, het soort akte dat u wil en/of een volmacht als dat nodig is):
- voor een aanvraag van een kind, (groot)ouder, echtgenoot/echtgenote, erfgenaam, advocaat, notaris,...: burgerlijkestand@brucity.be
- voor de neergelegde akten bij de FOD Buitenlandse Zaken voor 2004: actesspf-fodakten@brucity.be
- Per post
- Aan het loket van het Administratief centrum van de Stad Brussel of de verbindingsbureaus van Laken en Neder-Over-Heembeek
Brucity: piekuren aan de loketten zonder afspraak
Piekuren aan de loketten van Brucity (met toegankelijke tabel)
- Identiteitsbewijs (+ volmacht en kopie van het identiteitsbewijs van de betrokken persoon als de aanvraag door iemand anders wordt gedaan)
- Gratis
- 20 euro te betalen aan de FOD Buitenlandse Zaken voor de legalisatie als de akte voor in het buitenland (buiten de Europese Unie) dient
Als de akte in België moet dienen:
- onmiddellijk aan het loket
- 5 werkdagen voor een aanvraag via e-mail
Als de akte in het buitenland moet dienen (buiten de lidstaten van de Europese Unie):
- 5 werkdagen aan het loket
- 7 werkdagen voor een aanvraag via e-mail
Als de akte werd neergelegd bij de FOD Buitenlandse Zaken voor 2004:
- 10 werkdagen