Campagne 'Daarom is er een klimaatplan'

Nadat de hele Brusselse bevolking rond de doelstellingen van het Klimaatplan werd gemobiliseerd, lanceert de Stad Brussel in 2023 een sensibiliseringscampagne voor alle sociaal-economische actoren. Of het nu gaat om bedrijven, handelszaken, vzw's, scholen, zorgcentra of overheidsinstanties,... al deze organisaties spelen een essentiële rol en hebben er alle belang bij om zich voor te bereiden door acties te ondernemen die het klimaat beschermen.

Banner - Campagne 'Daarom is er een klimaatplan' - Iets doen voor het klimaat, dat kan ook buitenshuis

Een Klimaatplan, een samenhangend kader voor actie op verschillende niveaus

Afval verminderen, energie besparen, regenwater beheren, duurzame voeding, actieve mobiliteit,... Alle organisaties kunnen actie ondernemen, maar de uitdagingen en actiemethoden variëren sterk en zijn op verschillende manieren toepasbaar, afhankelijk van de grootte en de sector waarin ze actief zijn. Het Klimaatplan biedt precies een samenhangend kader voor gezamenlijke actie. De communicatiecampagne belicht deze verscheidenheid aan oplossingen en verstrekt informatie over de verschillende vormen van ondersteuning die vandaag beschikbaar zijn om actie te ondernemen.

Het gemeentebestuur en de lokale bevolking doen er alles aan om hun impact op het klimaat te verminderen. Maar er staat zoveel op het spel dat elke actie telt en iedereen actie moet ondernemen. Er zijn een groot aantal micro-ondernemingen, kmo's, handelszaken en organisaties in de socialprofitsector in Brussel. Door samen te werken naar eenzelfde doel kunnen ze hun klanten en begunstigden mobiliseren en hun positieve impact vermenigvuldigen.

Overstromingen, stijgende grondstofprijzen, epidemieën, hittegolven,... kleine organisaties zijn bijzonder kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatverandering. Vandaag anticiperen en actie ondernemen, betekent schade of duurdere en gecompliceerdere noodmaatregelen voorkomen. Het betekent ook dat u zich moet voorbereiden op nieuwe verplichtingen, zodat u er klaar voor bent als het zover is.

Acht op de 10 Belgen zeggen zich zorgen te maken over het klimaat en geloven dat klimaatverandering een probleem is dat dringend moet worden aangepakt (FOD Volksgezondheid, 2022). Dat is vooral zo voor mensen die in het Brussels gewest wonen in vergelijking met de rest van België. Voor kmo's, micro-ondernemingen of handelszaken is actie ondernemen om het klimaat te beschermen een echte manier om klanten aan zich te binden, personeel aan te werven en hun imago op te krikken.

Sociaal-economische actoren zijn al onderworpen aan verplichtingen op het gebied van mobiliteit, afval of bouwvoorschriften. Maar er zijn ook een aantal financiële steunmaatregelen beschikbaar:

Hulp, steun en verplichtingen

Energie

De video toont getuigenissen over energie (deze video is in het Frans met ondertitels in het Nederlands):

Afval

De video toont getuigenissen over afval (deze video is in het Frans met ondertitels in het Nederlands):

Water

De video toont getuigenissen over water (deze video is in het Frans met ondertitels in het Nederlands):

Mobiliteit

De video toont getuigenissen over mobiliteit (deze video is in het Frans met ondertitels in het Nederlands):

Gemaakt 08/11/2023 (bewerkt op 24/01/2024)

ZIE OOK