EU, EU+, F+ verblijfskaart

Belgische EU, EU+, F+ verblijfskaarten worden afgegeven wanneer aan de verblijfsvoorwaarden met betrekking tot dit soort kaarten is voldaan.

Door de elektronische chip kunnen de kaartgegevens worden gelezen met een kaartlezer. Je kan zo:

  • toegang hebben tot online diensten (MyBXL, Tax-on-web, heel wat overheidsdiensten)
  • documenten elektronisch ondertekenen

  • Wonen op het grondgebied van de stad Brussel (hoofdverblijfplaats)
  • Voor de EU-kaart en het identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar: de aanvraag voor verklaring van inschrijving (bijlage 19) vooraf hebben ingediend bij het Vreemdelingenbureau, behalve in het geval van een eenvoudige verlenging
  • Voor EU+ en F+ kaarten: de aanvraag voor permanent verblijf (bijlage 22) vooraf hebben ingediend bij het Vreemdelingenbureau, na een verblijfsperiode van 5 jaar

Je moet je persoonlijk aanmelden, zowel voor de aanvraag als voor het afhalen van de verblijfskaart (voor het nemen en verifiëren van vingerafdrukken).

  • Aanvraag van de verblijfskaart: enkel op afspraak (behalve bij aanvragen onder zeer dringende procedure), aan het loket van het Administratief Centrum van de Stad Brussel of de verbindingsbureaus van Louiza, Laken, Neder-Over-Heembeek en Haren
  • Het afhalen van de verblijfskaart: zonder afspraak aan het loket waar de aanvraag werd ingediend.

  • Oude verblijfskaart (of bijlage 8ter/EU-kaart, F-kaart + nationale identiteitskaart of paspoort)
    Opgelet: in geval van verlies/diefstal van de verblijfskaart of de bijlage, geef een certificaat van verlies/diefstal afgegeven door de politie
  • 1 recente pasfoto (maximaal 6 maanden) die voldoet aan de Externe site ICAO-normen

  • Normale procedure: 26 euro (+12 jaar), 10 euro (-12 jaar)
  • Zeer dringende procedure: 150 euro

In de volgende gevallen wordt een extra gemeentelijke belasting toegepast:

  • Vernieuwing naar aanleiding van 2de verlies/diefstal: 52 euro
  • Vernieuwing naar aanleiding van 3de verlies/diefstal: 150 euro

Normale procedure: 2 tot 3 weken

Zeer dringende procedure: de volgende dag, als het verzoek voor 15u wordt ingediend. Buiten de openingsuren van de administratie kan je, op uitdrukkelijk verzoek, je kaart afhalen bij de FOD Binnenlandse Zaken, gelegen in de Koloniënstraat 11 - 1000 Brussel.

ZIE OOK