De volgende verkiezingen voor het Europees Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gewest- en Gemeenschapsparlementen vinden plaats op zondag 9 juni 2024.
Belgische en Europese (enkel voor het Europese niveau) kiezers zijn uitgenodigd om hun stemrecht en stemplicht te vervullen op zondag 9 juni 2024 (zoals elke 5 jaar). Het gaat om volgende verkiezingen:
- Europees niveau: de 22 Europese parlementsleden die de Belgische vertegenwoordigers van het Europees Parlement zijn
- Federaal - wetgevend niveau: de 150 afgevaardigden die deel uitmaken van de Kamer van volksvertegenwoordigers en een deel van de 50 senatoren die deel uitmaken van de Senaat
- Regionaal niveau voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: de 89 (72 Franstalige, 17 Nederlandstalige) vertegenwoordigers in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement
Meer info:
- Externe siteEuropese, federale en regionale verkiezingen - Kiezers
- Externe siteEuropese verkiezingen: uw kans om uw stem te laten horen
Oproepingsbrieven worden 15 dagen voor de verkiezingen verstuurd. Heb je je oproepingsbrief voor de verkiezingen van 9 juni 2024 niet ontvangen? Of ben je die kwijt?
Je kan vanaf 3 juni 2024 een oproepingsbrief van je kiezerskaart aanvragen.
Hoe aanvragen?
- Via e-mail naar verkiezingen@brucity.be vanaf 3 juni (per post te versturen tot 5 juni)
- Aan het loket van het Administratief Centrum Brucity, zonder afspraak, vanaf 3 juni
Meer info? Telefonisch op het nummer 0800 200 35 (vanaf 27 mei).
Het loket Verkiezingen is geopend:
- tijdens de normale kantooruren van Brucity
- op zaterdag 8 juni van 8u30 tot 16u
- op zondag 9 juni van 8u tot 16u
In overeenstemming met artikel 142 paragraaf 4 van de Kieswet: De kiezer die niet voorzien is van zijn oproepingsbrief kan tot de stemming toegelaten worden, indien zijn identiteit en zijn kiesbevoegdheid door het bureau worden erkend. Je kan dus naar je stembureau gaan met je identiteitskaart en je wordt toegelaten om te stemmen nadat is gecontroleerd of je op de kiezerslijst van de Stad Brussel staat. Bel 0800 200 35 om je stembureaunummer, adres en kiezersnummer te krijgen.
Video
Volgende video toont wat je moet doen als je je oproepingsbrief of identiteitskaart niet meer hebt (de video is in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
Sommige kiezers kunnen hun stem uitbrengen door een volmacht te geven aan een andere kiezer. Op deze manier kan de volmachtkrijger stemmen in naam van de volmachtgever.
De volmachtkrijger moet eerst zelf stemmen in zijn of haar eigen stembureau. Vervolgens brengt hij/zij een stem uit in het stembureau van de volmachtgever.
Voorwaarden
Op de dag van de stemming moet de volmachtkrijger in het bezit zijn van:
- het ingevulde volmachtformulier
- zijn of haar eigen identiteitskaart
- zijn of haar eigen oproepingsbrief met het bewijs dat hij/zij reeds heeft gestemd (= de stempel aangebracht in het eigen stembureau)
Het is mogelijk om een volmacht te geven aan een andere kiezer die op dezelfde kandidaten kan stemmen als de kiezer die de volmacht geeft.
Dus een kiezer binnen een zelfde kieskring.
Een EU-burger kan niet op kandidaten voor de Kamer stemmen. Bijgevolg kan een EU-burger geen volmacht uitoefenen voor een Belg.
Een Belg kan wel een volmacht uitoefenen voor een EU-burger, aangezien hij/zij ook deelneemt aan de verkiezing voor het Europees Parlement.
Een kiezer kan slechts één volmacht uitoefenen.
De volmacht mag gegeven worden tot op de dag van de verkiezingen voor de redenen 1, 2, 4, 5 en 6 en voor de redenen 3 en 7 tot de dag voor de verkiezingen.
De volgende kiezers kunnen een andere kiezer machtigen om in hun naam te stemmen:
- ziekte of handicap
- beroepsredenen
- activiteit als zelfstandige
- toestand van vrijheidsberoving
- overtuiging
- studieredenen
- tijdelijk verblijf in het buitenland
Hoe aanvragen?
Volgende video toont het stemmen met een volmacht (de video is in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
- Verkrijg het formulier voor een Belgische kiezer of voor een Europese kiezer:
- Vul het formulier in en onderteken het (door de volmachtgever + door de volmachtkrijger)
- Zorg voor een bewijs van de reden van afwezigheid
De redenen voor de volmacht moeten op het volmachtformulier worden geattesteerd:
- Ziekte of handicap: een arts vermeldt op het attest dat de kiezer wegens ziekte of handicap niet in staat is om zich naar het stembureau te begeven of om er naartoe gevoerd te worden.
- Beroepsredenen: de werkgever attesteert op het formulier dat de kiezer om beroepsredenen in de onmogelijkheid verkeert om zich in het stembureau te melden. Indien de kiezer in het buitenland verblijft, attesteert de werkgever dat ook voor de gezinsleden van de kiezer.
- Zelfstandige, schipper, marktkramer, foorkramer: het gemeentebestuur vermeldt op het volmachtformulier, op voorwaarde dat de kiezer zijn ondernemingsnummer voorlegt en een verklaring op erewoord indient, dat de kiezer niet naar het stembureau kan komen, omwille van zijn activiteit als zelfstandige.
Hoe aanvragen?- Via e-mail naar verkiezingen@brucity.be door een Externe siteverklaring op eer op te sturen
- Aan het loket van het Administratief Centrum Brucity, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Louiza, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Laken, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Neder-Over-Heembeek, zonder afspraak
- Toestand van vrijheidsberoving: de directie van de penitentiaire instelling waar de kiezer verblijft, vermeldt op het formulier dat de kiezer op de dag van de stemming in een toestand van vrijheidsberoving verkeert.
- Overtuiging: de organisator van de religieuze activiteit of de activiteit van het uitbrengen van een geloofsovertuiging attesteert dat de kiezer omwille van de deelname aan een activiteit naar aanleiding van zijn vrijheid om zijn godsdienst te belijden of het uiten van zijn overtuiging, in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau te melden.
- Studieredenen: de directie van de onderwijsinstelling attesteert op het volmachtformulier dat de student, omwille van studieredenen, zich in de onmogelijkheid bevindt zich in het stembureau te melden.
- Tijdelijk verblijf in het buitenland: het gemeentebestuur vermeldt dat de kiezer zich op de dag van de stemming wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, op voorwaarde dat de kiezer de nodige bewijsstukken voorlegt of op basis van een Externe siteverklaring op eer als de kiezer een dergelijk bewijsstuk niet kan voorleggen.
Hoe aanvragen?- Via e-mail naar verkiezingen@brucity.be door de nodige bewijsstukken (vliegtickets of hotelreserveringen) of een Externe siteverklaring op eer op te sturen
- Aan het loket van het Administratief Centrum Brucity, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Louiza, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Laken, zonder afspraak
- Aan het loket van het verbindingsbureau Neder-Over-Heembeek, zonder afspraak
Het volmachtformulier wordt door de volmachtgever en de volmachtkrijger ondertekend. De reden voor het stemmen bij volmacht moet ook op hetzelfde formulier worden vermeld.
Meer info?
De inschrijving sloot af op 31 maart 2024. Je kan je in- of uitschrijven voor de volgende verkiezingen, over 5 jaar, vanaf de dag na de verkiezingen, dus vanaf 10 juni 2024.
Op 9 juni 2024 kunnen voor de eerste keer 16- en 17-jarigen stemmen voor het Europees Parlement. Meer info:
Externe siteStemrecht voor 16-18 jarige Belgen (FOD Binnenlandse Zaken)
Jonge Belgen moeten zich niet langer inschrijven voor de verkiezing van het Europees Parlement. Ze zullen automatisch op de kiezerslijst staan.
Jonge Europeanen die in België verblijven, moeten zich inschrijven als ze willen stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement. Ze zullen dus enkel op de kiezerslijst staan als ze zich uiterlijk op 31 maart 2024 inschrijven.
Meer info:
Externe siteEU-burger in België? (FOD Binnenlandse Zaken)
Als je niet kan gaan stemmen op de dag van de verkiezingen, heb je twee opties:
- Ofwel geef je een volmacht (zie rubriek 'Stemmen met een volmacht')
- Ofwel kan je je onthoudingsredenen doorsturen naar de vrederechter van je kanton die zal oordelen of jouw redenen al dan niet verantwoord zijn
Brieven die verstuurd worden in het kader van de verkiezingen kunnen portvrij, en dus gratis worden verzonden, zolang de frankering 'Kieswet' vermeldt.
Voor burgers van 1000, 1040 en 1050 Brussel:
Vredegerecht Brussel
Poelaertplein 3 bus 5
1000 Brussel
Voor anderen:
Vredegerecht Brussel
Fransmanstraat 89
1020 Brussel
Video
Volgende video toont wat je moet doen als je niet kan gaan stemmen (de video is in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
Meer info?
Hoe verloopt de stemming?
- Externe siteElektronisch stemmen in 16 stappen
- In eenvoudig Nederlands: Externe siteUitleg over stemmen op computer
- Externe siteUitleg over stemmen op computer
Video
Volgende video toont het elektronisch stemmen (de video is in het Nederlands met ondertitels in het Nederlands):
Demonstraties
Demonstratiesessies elektronisch stemmen worden gehouden van 9u30 tot 12u en van 14u tot 16u (vooraf inschrijven niet nodig), op de volgende data en locaties:
- Dinsdag 14 mei 2024: Buurthuis Haren (Kortenbachstraat 11 - 1130 Brussel)
- Donderdag 16 mei 2024: Administratief Centrum Brucity (Hallenstraat 4 - 1000 Brussel)
- Vrijdag 17 mei 2024: Residentie 'De Wilde Rozen' (Sint-Pieter en Pauwelsstraat 15 - 1120 Brussel)
- Dinsdag 21 mei 2024: Verbindingsbureau Louiza (Louizalaan 240 - 1000 Brussel)
- Donderdag 23 mei 2024: Buurthuis Ambiorix (Ambiorixsquare 4 - 1000 Brussel - een paar stappen)
- Vrijdag 24 mei 2024: Centrum Utopie (Coggestraat 18 - 1000 Brussel)
- Maandag 27 mei 2024: Verbindingsbureau Laken (Emile Bockstaellaan 246 - 1020 Brussel)
Deze oefensessies zijn bestemd voor alle inwoners van Brussel die zich vertrouwd willen maken met het systeem van elektronisch stemmen.
Specifieke sessies voor jongeren worden georganiseerd in de Jeugdcentra Horizon en Françoise Dolto (meer info bij de Jeugdcentra).
Externe siteMIVB voor reizigers met beperkte mobiliteit
Vervoer van rolstoelgebruikers
Op 9 juni 2024 wordt een gratis aangepaste vervoersdienst voor rolstoelgebruikers ingevoerd voor de verkiezingen.
De operator voor de Stad Brussel is Transport & Vie: 02 612 72 93
Hoe aanvragen?
Voor donderdag 6 juni om 12u:
- telefonisch tussen 9u en 16u op 02 612 72 93 (secretariaat van de vzw Transport & Vie)
- of per e-mail naar info@transportetvie.be
Te verstrekken informatie:
- volledige naam
- telefoon- of gsm-nummer
- afhaaladres
- adres van het stembureau
- of de begunstigde in een rolstoel zit of zich zittend in een voertuig kan verplaatsen
Op vrijdag 7 juni neemt de vereniging contact op met elke persoon om een reeks tijdstippen door te geven waarop hij/zij op zondag 9 juni wordt opgehaald.
Je wil opkomen bij de verkiezingen? Je zoekt daar meer info over, het formulier om een kandidatuur in te dienen,...? Meer info:
Externe siteKandidaten (FOD Binnenlandse Zaken)
Verkiezingsaffiches
Ongeveer 15 aanplakborden voor de verkiezingen zijn verspreid over het grondgebied van de stad Brussel:
Verkiezingsborden van de Stad Brussel
Enkel de Stadsdiensten mogen er verkiezingsaffiches op aanbrengen voor de partijen - lijsten.
De verkiezingsborden zijn ongeveer 1,12 meter breed en 1,80 meter hoog en de verdeling ervan wordt bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen.
Ontvangst van affiches vanaf 29 april 2024.
Waar? Stad Brussel, Administratief Centrum Brucity, Hallenstraat 4 - 1000 Brussel
Hoe? Op afspraak te nemen vanaf 22 april 2024:
- ofwel per e-mail naar verkiezingsaanplakking@brucity.be
- ofwel telefonisch op het nummer 02 279 22 00
Aanplakking vanaf 6 mei 2024 (3 plaatsen per dag, in volgorde van de lijst).
Omzendbrief van de Burgemeester en bijlagen:
- Omzendbrief gericht aan de partijen/lijsten (316.82 KB)
- Omzendbrief gericht aan de partijen/lijsten (gehandtekend) (927.27 KB)
- Bijlage 1 - plaatsen voor verkiezingsaffiches (97.29 KB)
- Bijlage 2 - besluit van 17 december 2018 (342.04 KB) (belasting op onburgerlijk gedrag op het gebied van openbare netheid)
- Bijlage 3 - verantwoordelijke voor de campagne (80.38 KB)
- Bijlage 4 - ministerieel besluit (959.87 KB)
- Bijlage 5 - algemeen politiereglement - aanplakking (279.15 KB)
- Bijlage 6 - verbintenis inzake de verkiezingscampagne (75.68 KB)
Verzoek om de kiezerslijst
Verzoek ten laatste op 25 maart 2024 aangetekend verstuurd naar:
Mijnheer de Burgemeester van de Stad Brussel
Administratief Centrum Brucity
Hallenstraat 4
1000 Brussel
Omdat het gelijktijdige verkiezingen zijn op 9 juni 2024, worden er slechts 2 exemplaren van de kiezerslijst uitgereikt in geval van voordracht voor meerdere verkiezingen.
Als de politieke partij geen kandidaten voordraagt, verbindt ze zich ertoe de kiezerslijst niet te gebruiken, zelfs niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de sancties vermeld in artikel 197bis van het Kieswetboek.
Meer info?
Externe siteArt. 17 van het Kieswetboek
Akte van bekendheid
Een kandidaat kan vragen om met een andere voornaam dan die op zijn identiteitskaart op het stembiljet te worden opgenomen. Hiervoor moet hij/zij een akte van bekendheid toevoegen bij zijn/haar kandidaatstelling.
De akte van bekendheid kan worden aangevraagd bij een notaris, vrederechter of burgemeester.
Hoe vraag ik een akte van bekendheid aan bij de Burgemeester van de Stad Brussel?
Telefonisch op 02 279 21 27.
De kandidaat moet een identiteitsdocument voorleggen.
Om het gebruik van een roepnaam aan te tonen, moeten hiervoor bewijsstukken worden voorgelegd, waaruit het gebruik van deze naam blijkt, of moet hiervan een verklaring van een getuige worden voorgelegd. Bij voorkeur is deze getuige aanwezig, maar een gelegaliseerd document opgesteld door deze getuige vergezeld van een kopie van zijn/haar identiteitskaart volstaat ook.
De getuige kan elke meerderjarige burger zijn, dus ook een familielid.
De aanvrager moet voldoende stukken kunnen voorleggen, waaruit blijkt dat de roepnaam effectief wordt gebruikt. Het enkel gebruik van een andere naam op één socialemediaplatform volstaat niet. Dat moeten worden aangevuld met andere documenten.
Een Externe sitemodelformulier kan worden gebruikt.
De kandidaat moet het getekende formulier toevoegen bij zijn/haar kandidaatstelling.
Meer info?
Kiezerslijst (223.33 KB)
Hier vind je alle info en veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions - FAQ) voor expats en hun antwoorden:
- Externe siteEuropese verkiezingen (in het Engels, Expat Welcome Desk)
- Externe siteEuropese verkiezingen - FAQ (in het Engels, Expat Welcome Desk)











