Overslaan en naar de inhoud gaan

De Stad als werkgever

Bij de Stad Brussel bieden we zinvol werk aan! We hechten allemaal belang aan fundamentele waarden: dienstverlening aan het publiek, algemeen belang, gelijke behandeling en bijzondere aandacht voor duurzame ontwikkeling.  

Bij ons komen werken, betekent deel uitmaken van een grote administratie met ongeveer 4000 medewerkers en betrokken zijn bij belangrijke projecten met een grote inzet. Wil je bijdragen aan concrete projecten die rechtstreeks impact hebben op het leven van de Brusselaars? Dan zijn wij de ideale werkgever! De uitdagingen zijn talrijk en stimulerend!  

Werken bij de Stad Brussel biedt de mogelijkheid om te evolueren in een omgeving waar diversiteit een dagelijkse realiteit is, zowel bij het publiek dat we bedienen als onder het personeel. We selecteren kandidaten op basis van hun vaardigheden en maken geen onderscheid naar leeftijd, geslacht, etnische afkomst, geloof, seksuele geaardheid of nationaliteit. We moedigen personen met een handicap aan om te solliciteren. We houden rekening met eventuele noodzakelijke aanpassingen, zowel wat betreft de selectieprocedure als de integratie binnen de administratie. 

Concreet:  

De salarissen worden bepaald aan de hand van barema's en garanderen zo een rechtvaardig loon, rekening houdend met je diploma, functie en financiële anciënniteit. Je financiële anciënniteit wordt berekend bij je indiensttreding. Alle jaren die je in de publieke sector hebt gewerkt, worden in rekening gebracht, en ook tot 6 jaar in de privésector. De salarissen zijn transparant en worden geïndexeerd. Het salaris wordt aangevuld met een eindejaarspremie en vakantiegeld.  

Voor onze administratieve functies is een taalpremie mogelijk.  

Voor al onze functies zijn er maaltijdcheques van 8 euro per gewerkte dag.  

Mogelijkheid om aan te sluiten bij een hospitalisatieverzekering tegen voordelige tarieven en de vergoeding van het remgeld door de Stad voor medische zorg voor jou en je gezin in het UZ Brugmann, UMC Sint-Pieter, Instituut Jules Bordet en UKZKF (Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola).  

Mogelijkheid tot een pensioenplan voor contractuele medewerkers ter hoogte van 3% van het brutosalaris.  

Geniet van 36,5 verlofdagen, 4 dagen verlof vastgelegd door de Stad en 10 wettelijke feestdagen.  

De meeste van onze administratieve functies zijn hybride met mogelijkheid tot telewerken na 6 maanden, gekoppeld aan een forfaitaire vergoeding van 20 euro per maand.

De Stad Brussel komt tegemoet aan je behoeften op het gebied van professionele ontwikkeling door regelmatige opleidingen aan te bieden. 

Onze werkplekken zijn gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer en het abonnement bij de MIVB wordt 100% terugbetaald, er is ook een tussenkomst in de vervoerskosten (NMBS, De Lijn, TEC, fiets). Voor de meer sportieve medewerkers is er een vergoeding voor fietsverplaatsingen voorzien: 0,29 euro/km.  

Wat betreft de arbeidstijd, telt een voltijdse werkweek 37u30. 

Stap 1 - Sollicitatie indienen

Je hebt een baan gevonden die je interesseert en je hebt je sollicitatie ingediend. Wat is de volgende stap? 

Stap 2 - Je sollicitatie komt overeen met het gezochte profiel!

We nemen dan telefonisch contact met jou op.

Tijdens dit eerste telefonische contact informeren wij je over de praktische aspecten van het verdere verloop van de procedure.

Voor een administratieve functie:

In eerste instantie word je uitgenodigd om computertests af te leggen. De tests variëren afhankelijk van de functie. Hierbij een korte beschrijving van de meest gevraagde tests: 

  • De abstracte redeneertest evalueert hoe iemand een probleem van abstracte aard aanpakt, waarbij hij niet kan vertrouwen op zijn ervaring of eerdere kennis. Het is een goede indicator voor het leervermogen. 
  • De numerieke redeneertest bepaalt hoe iemand numerieke informatie verwerkt. 
  • De verbale redeneertest meet hoe iemand tekstuele informatie verwerkt. 
  • Werksimulaties (ook wel 'postvakoefening' genoemd) geven een automatisch en objectief beeld van de keuzes die de kandidaat zou maken in bepaalde situaties, om na te gaan of de vaardigheden overeenkomen met de functie en met de waarden van de organisatie. 
  • Persoonlijkheidstests bieden een gedetailleerde analyse van de karaktereigenschappen van een kandidaat in een professionele context. 

Deze tests helpen de rekruteerder om de vaardigheden te bepalen die verder moeten worden ontwikkeld met de kandidaat. 

Je kan ook worden uitgenodigd om praktische of schriftelijke tests af te leggen die verband houden met de functie. Deze kunnen eliminatiecriteria bevatten.

In elke situatie geeft de rekruteerder uitleg over het verloop van de procedure. 

Voor een arbeidersfunctie: 

Je wordt uitgenodigd om deel te nemen aan praktische tests om je technische vaardigheden en praktische expertise te beoordelen. Deze tests zijn vaak eliminerend van aard. 

In elke situatie geeft de rekruteerder uitleg over het verloop van de procedure.

Stap 3 - Tijd voor het selectiegesprek!

Je wordt ontvangen door een selectiecommissie bestaande uit medewerkers van human resources en van de afdeling die aanwerft. De volgende onderwerpen worden besproken: motivatie, ervaring, kennis, gedrags- en technische competenties. 

Het gesprek biedt de gelegenheid tot een echte uitwisseling waar je ook jouw vragen kunt stellen. 

Stap 4 - Je krijgt telefonische feedback, of het resultaat nu positief of negatief is

Hebben we jou overtuigd en ben je zelf ook klaar om dit nieuwe avontuur aan te gaan? 

De volgende stappen zijn voornamelijk administratief. Je wordt gevraagd om een aantal documenten in te dienen om je dossier samen te stellen en je indiensttreding te plannen. 

Wanneer je dossier compleet is, plannen we samen de ondertekening van je contract en de datum van je indiensttreding. 

Je begint met een onthaalvoormiddag, die onder meer bestaat uit verschillende trainingen voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat in je nieuwe functie. Welkom bij de Stad Brussel! 

Opmerkingen

Als je sollicitatie niet overeenkomt of niet voldoende overeenkomt met wat we zoeken, ontvang je een e-mail waarin staat dat je sollicitatie niet is aanvaard.

Laat dit je er niet van weerhouden om te solliciteren voor andere vacatures!

Je sollicitatie kan gedurende de bewaartermijn van je gegevens worden geraadpleegd voor een andere functie. 

Tips voordat je online solliciteert! 

Solliciteer alleen op vacatures die overeenkomen met je profiel! 

Neem de tijd om de vacature te lezen en te controleren of het gezochte profiel overeenkomt met jouw competenties. Let ook op de vermelde arbeidsvoorwaarden. 

Controleer of je het vereiste opleidingsniveau hebt 

We vragen om een bachelor en je hebt een humanioradiploma? Solliciteer niet, we kunnen jouw sollicitatie immers niet aanvaarden. Zelfs als jouw jarenlange ervaring expertise heeft opgeleverd in het vakgebied, worden salarissen bepaald op basis van de functie en het diploma van de kandidaat. 

Bovendien moet de werkgever voor sommige functies zeer strikte normen naleven. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die werken op plaatsen waar baby's of kinderen worden opgevangen. 

Dien een volledige sollicitatie in 

We vragen voor alle functies een up-to-date cv, een motivatiebrief en een kopie van uw diploma (of uw diploma-equivalent). Zonder deze documenten kan jouw sollicitatie mogelijk niet in overweging worden genomen. 

We horen vaak dat de motivatiebrief niet relevant is. Bij de Stad Brussel lezen we ze en spelen ze een echte rol bij de preselectie. Denk daaraan wanneer je solliciteert! 

Controleer of het voorgestelde salaris bij jou past 

Onze loonsimulator geeft je een schatting van het salaris dat je zou ontvangen als je voor de functie zou worden aangenomen.

Het is de functie die het salaris bepaalt. Een hoger diploma dan het vereiste diploma geeft geen recht op een hogere vergoeding.

PRAKTISCHE INFO