Een handelszaak uitbaten

De Stad Brussel biedt een aantal diensten aan voor de goede werking van handelszaken.

Nieuwe tunnels, een nieuwe metro, een nieuwe voetgangerszone,... De komende jaren worden er in Brussel een aantal werkzaamheden verricht die bedoeld zijn om de Stad op middellange termijn te verfraaien en te moderniseren, maar die op korte termijn voor hinder kunnen zorgen voor omwonenden en handelaars. Deze werken worden zowel op initiatief van de Stad of het Gewest als op initiatief van bedrijven als Vivaqua, Sibelga, de MIVB,... uitgevoerd. Meer info over de (timing van de) werkzaamheden in verband met de voetgangerszone:

Meer info over de hinder op regionaal niveau:

Tal van wijken zijn erg goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Om gemotoriseerde klanten te helpen gemakkelijk een parkeerplaats te vinden, zal de Stad de rotatie op de parkeerplaatsen aanmoedigen door betalende parkeerzones in te richten.

Brussel heeft ook een groot aantal openbare parkings.

Overal in België legt de federale wet van 10 november 2006 een wekelijkse rustdag op en beperkt deze wet de openingsuren van zowel dag- (van 5 tot 20 uur in de week, van 5 tot 21 uur op vrijdag en de dag voor feestdagen) als nachtwinkels (van 18 uur tot 7 uur 's ochtends):

In de Vijfhoek en aan de Naamsepoort mogen de handelszaken wel 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend zijn, omdat de Stad een erkenning als toeristische perimeter verkreeg. Verder worden er met name elke eerste zondag van de maand evenementen georganiseerd om een nieuw publiek aan te trekken naar het stadscentrum:

In de andere wijken van Brussel mogen de handelszaken 15 zondagen per jaar geopend blijven op basis van een kalender die elk jaar door het College wordt vastgelegd:

De periode van de solden wordt elk jaar op federaal niveau vastgelegd:

De handelaarsverenigingen organiseren een twintigtal braderijen of rommelmarkten om de handelswijken te animeren. Deze evenementen zijn gereglementeerd en onderworpen aan de toelating van de Stad:

Terrassen zorgen voor gezelligheid in de wijken. Om de rust van alle gebruikers van de Stad te verzekeren, worden de terrassen wel gereglementeerd, met frequente controles op het terrein, ook 's avonds of tijdens het weekend.

Alleen de handelszaken die onder de horecasector vallen, kunnen jaarlijks een terrasvergunning aanvragen, op voorwaarde dat ze in regel zijn met de reglementering van de sector.

De andere handelszaken kunnen echter in sommige gevallen om een toelating voor een etalage of een staand reclamebord verzoeken.

Voor de Unesco-zone bestaan er specifieke beperkingen.

Er kunnen eventueel ook evenementgebonden toelatingen verstrekt worden:

Dergelijke toelatingen zijn dan wel onderworpen aan de betaling van een retributie. Meer info bij de cel Horeca.

Over de hele stad zijn er parkeerzones verspreid, die specifiek voorbehouden zijn aan leveringen.

Handelaars, bedrijven en hun werknemers kunnen de betalende parkeerplaatsen ook gebruiken middels de aankoop van een vrijstellingskaart.

Denk eventueel ook aan een gezamenlijke leveringsoplossing om de impact op verkeer en milieu te beperken. Het CityDepot-project heeft misschien een oplossing die aan uw behoeften tegemoetkomt:

Alle handelaars moeten een contract afsluiten voor de afvoer van hun commercieel afval. Zowel het agentschap Net Brussel als verschillende privébedrijven kunnen deze service aanbieden. De cel Horeca van de Stad en de dienst Leefmilieu van het Gewest organiseren regelmatig controles op de naleving van deze verplichting.

Verschillende (gemeentelijke) instanties kunnen helpen om de beschikbare opleidingen te identificeren of om opleidingen uit te werken die aan de behoeften van een specifieke activiteitssector tegemoetkomen:

Voor handelaars en ondernemers bestaan er specifieke belastingen en retributies. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • belastingen op industriële, commerciële en landbouwbedrijven
  • belastingen op spektakels en vermaak
  • belastingen op uithangborden

Meer info: