attention!

Sluiting van de loketten op vrijdag 9 december 2022

Door de verhuis van de diensten van de Stad Brussel sluiten de loketten van het voormalige Administratief Centrum (Anspachlaan 6 - 1000 Brussel) al op vrijdag 9 december 2022. U kunt uw documenten ook altijd online en op het burgerportaal Externe site MyBXL aanvragen, of een afspraak maken. Door de verhuis kan de wachttijd voor een telefonisch antwoord ook tijdelijk langer zijn.

 

Een handelszaak uitbaten

De Stad Brussel biedt een aantal diensten aan voor de goede werking van handelszaken.

De energiecrisis heeft gevolgen voor veel bedrijven, handelaars en zelfstandigen in Brussel. Welke maatregelen zijn er al genomen om de gevolgen te beperken?

Nieuwe tunnels, een nieuwe metro, een nieuwe voetgangerszone,... De komende jaren worden er in Brussel een aantal werkzaamheden verricht die bedoeld zijn om de Stad op middellange termijn te verfraaien en te moderniseren, maar die op korte termijn voor hinder kunnen zorgen voor omwonenden en handelaars. Deze werken worden zowel op initiatief van de Stad of het Gewest als op initiatief van bedrijven als Vivaqua, Sibelga, de MIVB,... uitgevoerd.

Meer info over de hinder op regionaal niveau:

Werfvergoeding

De werfvergoeding is bedoeld voor Brusselse handelszaken die gelegen zijn op of aan het terrein van een werf die het autoverkeer of het openbaar vervoer in minstens één rijrichting, en op zijn minst 29 opeenvolgende dagen, stillegt. Deze inkomenscompensatievergoeding is enkel bedoeld voor ondernemingen die actief zijn in bepaalde sectoren (handelszaken, horeca,...):

Tal van wijken zijn erg goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Om gemotoriseerde klanten te helpen gemakkelijk een parkeerplaats te vinden, zal de Stad de rotatie op de parkeerplaatsen aanmoedigen door betalende parkeerzones in te richten.

Brussel heeft ook een groot aantal openbare parkings.

Overal in België legt de federale wet van 10 november 2006 een wekelijkse rustdag op en beperkt deze wet de openingsuren van zowel dag- (van 5 tot 20 uur in de week, van 5 tot 21 uur op vrijdag en de dag voor feestdagen) als nachtwinkels (van 18 uur tot 7 uur 's ochtends):

In de Vijfhoek en aan de Naamsepoort mogen de handelszaken wel 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend zijn, omdat de Stad een erkenning als toeristische perimeter verkreeg.

In de andere wijken van Brussel mogen de handelszaken 15 zondagen per jaar geopend blijven op basis van een kalender die elk jaar door het College wordt vastgelegd:

De periode van de solden wordt elk jaar op federaal niveau vastgelegd:

De handelaarsverenigingen organiseren een twintigtal braderijen of rommelmarkten om de handelswijken te animeren. Deze evenementen zijn gereglementeerd en onderworpen aan de toelating van de Stad:

Terrassen zorgen voor gezelligheid in de wijken. Om de rust van alle gebruikers van de Stad te verzekeren, worden de terrassen wel gereglementeerd, met frequente controles op het terrein, ook 's avonds of tijdens het weekend.

Alleen de handelszaken die onder de horecasector vallen, kunnen jaarlijks een terrasvergunning aanvragen, op voorwaarde dat ze in regel zijn met de reglementering van de sector.

De andere handelszaken kunnen echter in sommige gevallen om een toelating voor een etalage of een staand reclamebord verzoeken.

Voor de Unesco-zone bestaan er specifieke beperkingen.

Er kunnen eventueel ook evenementgebonden toelatingen verstrekt worden:

Dergelijke toelatingen zijn dan wel onderworpen aan de betaling van een retributie. Meer info bij de cel Horeca.

Voor het plaatsen van een uithangbord voor uw handelszaak is een vergunning nodig.

Hieronder vindt u een checklist met alle documenten die nodig zijn om een volledig dossier samen te stellen. Zodra uw dossier is samengesteld, kan u het afgeven of aangetekend verzenden:

Meer info:

Over de hele stad zijn er parkeerzones verspreid, die specifiek voorbehouden zijn aan leveringen.

Handelaars, bedrijven en hun werknemers kunnen de betalende parkeerplaatsen ook gebruiken middels de aankoop van een vrijstellingskaart.

Denk eventueel ook aan een gezamenlijke leveringsoplossing om de impact op verkeer en milieu te beperken. Het CityDepot-project heeft misschien een oplossing die aan uw behoeften tegemoetkomt:

In de Marollen

Alle handelaars moeten een contract afsluiten voor de afvoer van hun commercieel afval. Zowel het agentschap Net Brussel als verschillende privébedrijven kunnen deze service aanbieden. De cel Horeca van de Stad en de dienst Leefmilieu van het Gewest organiseren regelmatig controles op de naleving van deze verplichting.

Verschillende (gemeentelijke) instanties kunnen helpen om de beschikbare opleidingen te identificeren of om opleidingen uit te werken die aan de behoeften van een specifieke activiteitssector tegemoetkomen:

Voor handelaars en ondernemers bestaan er specifieke belastingen en retributies. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • belastingen op industriële, commerciële en landbouwbedrijven
  • belastingen op spektakels en vermaak
  • belastingen op uithangborden

Meer info:

AGENDA

 

ZIE OOK